Terveys ja talous (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK034-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
24.03.2022 - 02.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Opettaja
- Marita Turulin
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö
Marita Turulin
Opiskelijaryhmät
-
R72Y21STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kansallisen terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän. Opiskelija hallitsee talouden johtamisen menetelmien perusteet terveyspalveluissa ja osaa soveltaa niitä johtamisessa sekä tunnistaa organisaation tai yrityksen kannattavuuden ja kilpailukyvyn periaatteet. Opiskelija osaa seurata, ennakoida, raportoida ja kehittää terveydenhuollon toimintaa vastuullisesti taloudellisiin tietoihin perustuen. Opiskelija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon taloudellisen päätöksenteon eettisiä kysymyksiä.
Sisältö
- terveydenhuollon rahoitusjärjestelmä
- talouden johtamisen perusteet
- organisaation tai yrityksen kannattavuus
- organisaation tai yrityksen kilpailukyky
- talouden seuranta ja raportointi
- eettisyys taloudellisessa päätöksenteossa
Aika ja paikka
24.3.2022 klo 8.30 - 16.30, AC/Teams
25.3.2022 klo 12.00 -16.30 AC/Teams
Opetusmenetelmät
Kontaktipäivät 24.3.2022 klo 8.30 - 16.30 ja 25.3.2022 klo 12.00 -16.30 (online: AC/Teams). Ohjelmassa asiantuntijaluentoja sekä yhteistoiminnallista työskentelyä.
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt.
Oppimistehtävän palautus 2.5.2022
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautus 2.5.2022.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hakee talouden johtamisesta oman alan tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan organisaation tai yrityksen kannattavuutta ja kilpailukykyä
- valitsee ja soveltaa terveydenhuollossa käytettäviä talouden johtamisen menetelmiä ja malleja terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän kehittämiseen
- viestii taloutta koskevista asioista eettisesti, selkeästi ja johdonmukaisesti digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää vastuullista ja eettisiä periaatteita noudattavaa talouden johtamista ja seurantaa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää tietoa monialaisesti ja kriittisesti terveydenhuollon rahoitusjärjestel-män sekä talouden johtamisen menetelmien ja mallien kehittämiseksi.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden talouden johtamisessa tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa ja tietoperustansa avulla seuraa ja arvioi organisaation tai yrityk-sen kannattavuutta ja kilpailukykyä.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen talouden johtamisessa asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulko-puolisten toimijoiden kanssa.
- toimii talouden johtamisessa vastuullisesti ja eettisiä periaatteita noudattaen sekä kehittää terveyspalveluiden talouden johtamista tavoitteellisesti monitoimijaisessa yhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän ja talouden johtamisen menetel-mien ja mallien kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tie-toon terveyspalveluiden talouden johtamisen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia talouden johtamiseen liittyviä ongel-mia ja luo uusia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen talouden johtamisen kehittämisessä sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden toimintaympäristön muutoksien vaikutuksia organisaation talouteen ja sen johtamiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävän arvioinnin ja itsearvioinnin.