Siirry suoraan sisältöön

Terveys ja talous (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK034-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

24.03.2022 - 02.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Opettaja

  • Marita Turulin
  • Sirkka Saranki-Rantakokko

Vastuuhenkilö

Marita Turulin

Opiskelijaryhmät

  • R72Y21S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kansallisen terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän. Opiskelija hallitsee talouden johtamisen menetelmien perusteet terveyspalveluissa ja osaa soveltaa niitä johtamisessa sekä tunnistaa organisaation tai yrityksen kannattavuuden ja kilpailukyvyn periaatteet. Opiskelija osaa seurata, ennakoida, raportoida ja kehittää terveydenhuollon toimintaa vastuullisesti taloudellisiin tietoihin perustuen. Opiskelija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon taloudellisen päätöksenteon eettisiä kysymyksiä.

Sisältö

- terveydenhuollon rahoitusjärjestelmä
- talouden johtamisen perusteet
- organisaation tai yrityksen kannattavuus
- organisaation tai yrityksen kilpailukyky
- talouden seuranta ja raportointi
- eettisyys taloudellisessa päätöksenteossa

Aika ja paikka

24.3.2022 klo 8.30 - 16.30, AC/Teams
25.3.2022 klo 12.00 -16.30 AC/Teams

Opetusmenetelmät

Kontaktipäivät 24.3.2022 klo 8.30 - 16.30 ja 25.3.2022 klo 12.00 -16.30 (online: AC/Teams). Ohjelmassa asiantuntijaluentoja sekä yhteistoiminnallista työskentelyä.
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt.
Oppimistehtävän palautus 2.5.2022

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautus 2.5.2022.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hakee talouden johtamisesta oman alan tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan organisaation tai yrityksen kannattavuutta ja kilpailukykyä
- valitsee ja soveltaa terveydenhuollossa käytettäviä talouden johtamisen menetelmiä ja malleja terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän kehittämiseen
- viestii taloutta koskevista asioista eettisesti, selkeästi ja johdonmukaisesti digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää vastuullista ja eettisiä periaatteita noudattavaa talouden johtamista ja seurantaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää tietoa monialaisesti ja kriittisesti terveydenhuollon rahoitusjärjestel-män sekä talouden johtamisen menetelmien ja mallien kehittämiseksi.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden talouden johtamisessa tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa ja tietoperustansa avulla seuraa ja arvioi organisaation tai yrityk-sen kannattavuutta ja kilpailukykyä.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen talouden johtamisessa asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulko-puolisten toimijoiden kanssa.
- toimii talouden johtamisessa vastuullisesti ja eettisiä periaatteita noudattaen sekä kehittää terveyspalveluiden talouden johtamista tavoitteellisesti monitoimijaisessa yhteisössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän ja talouden johtamisen menetel-mien ja mallien kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tie-toon terveyspalveluiden talouden johtamisen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia talouden johtamiseen liittyviä ongel-mia ja luo uusia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen talouden johtamisen kehittämisessä sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden toimintaympäristön muutoksien vaikutuksia organisaation talouteen ja sen johtamiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävän arvioinnin ja itsearvioinnin.