Osallistava strateginen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK033-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
13.01.2022 - 04.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö
Sirkka Saranki-Rantakokko
Opiskelijaryhmät
-
R72Y21STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mu-kaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakasseg-menttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakas-prosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.
Sisältö
- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen
Aika ja paikka
Kontaktipäivät 16.1.2023 klo 8.30-16 ja 24.2.2023 klo 8.30-16, Teams tai Zoom
Oppimateriaalit
Strategisen johtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen kontaktipäivien (AC tai Teams) toteutukseen.
Osallistavat menetelmät, ryhmäkeskustelut luennon yhteydessä
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Itsenäinen tiedonhankinta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävän arvioinnin ja itsearvioinnin.