Kestävät asiakaslähtöiset liiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK012-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 20.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Opettaja
- Jari Sarja
- Kaisa Lammi
Vastuuhenkilö
Jari Sarja
Opiskelijaryhmät
-
R31YL21SKestävä liiketoiminta ja yrittäjyys, syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden, teoreettisen taustan sekä yhteydet liiketoimintastrategioihin. Opiskelija osaa johtaa yrityksen tai muun työyksikkönsä asiakkuuksia sekä suunnitella ja johtaa johdonmukaisesti niihin liittyvää kokonaisprosessia huomioiden kestävän kehityksen periaatteita. Hän osaa toteuttaa sisäiset ja ulkoiset analyysit, tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintamallin mukaiset ratkaisut sekä seurata ja varmistaa prosessin onnistuminen sen eri vaiheissa. Hän osaa kehittää asiakkuuksia yrityksen näkökulmasta hyödyntämällä teoriaa käytännön ratkaisuissa. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida liiketoimintaympäristöä koskevaa asiakastietämystä.
Opintojakson ydinsisältö:
- asiakkuuksien johtamisen kokonaisuus sekä sitä kuvaava prosessi, jonka keskeisenä sisältönä ovat yrityksen sisäinen ja ulkoinen analysointi, strategian valinta, strategian toteuttaminen ja seuranta
- keskeiset valinnat asiakkuuksien johtamisen kokonaisuudessa, asiakastyytyväisyysjärjestelmä, asiakashallinnan toimintamallit, kilpailijatieto sekä
- liiketoimintaympäristöä koskeva tieto
Sisältö
Asiakkuuksien ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan ja johtamisen teoreettinen tausta ja johtamisen kokonaisuus. Asiakasprosessien seuranta ja ohjaus. Liiketoimintaympäristöä koskeva asiakastietämys. Kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen liiketoimintamalleja luodessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan ajalla 7.2.-20.3.2022. Kontaktiopetuspäivät ovat 25.-26.2.2022 klo 9-17 (PE) ja 9-15 (LA) ja ne tapahtuvat verkossa (AC) tai myöhemmin ilmoitettavassa paikassa.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja tarvittava materiaali jaetaan Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutuksessa sovelletaan itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä, keskustelua ja raportointia verkkoalustalla, sekä mahdollisesti verkko-opetusta ja -ohjausta. Opiskelija laatii työelämäsidonnaisen kehittämissuunnitelman yksilöitynä opintojakson tavoitteiden mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija analysoi asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa ja kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän tuntee asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija tulkitsee asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä. Opiskelija tunnistaa joitakin kestävän kehityksen periaatteita liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija analysoi ja tulkitsee asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän huomioi suunnittelussaan asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija analysoi ja tulkitsee asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä. Opiskelija kykenee kehittämään liiketoimintamalleja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän soveltaa suunnittelussaan asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä. Opiskelija kykenee laatimaan uusia liiketoimintamalleja, joissa kestävän kehityksen periaatteet ovat vahvasti mukana kaikissa vaiheissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen sisältyvät yksilö- ja ryhmätehtävät arvioidaan opintojakson arvioinkriteerejä soveltaen asteikolla täydennettävä-hyväksytty. Yksilötehtävä toteutettava kehittämistehtävä arvioidaan opintojakson arviointikriteerien mukaan asteikolla 1-5. Opintojakso on hylätty, jos suoritus ei saavuta tasoa tyydyttävä (1).