Ketterä järjestelmäkehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL159-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Petri Hannula
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Opiskelijaryhmät
-
R54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.
Sisältö
- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen
Aika ja paikka
Teams, Oppimisvideot.
Oppimateriaalit
Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta.
Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto
Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/
Opetusmenetelmät
Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua ketteriä menetelmiä hyödyntäen peliprojekti, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.
Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINNIN KOHTEET
Käytännön työn arviointi tapahtuu projektiprosessin läpiviennin kaikissa vaiheissa.Arviointi kohdistuu sekä tuotteeseen että prosessiin huomioiden mm.:
Tiimiarviointi:
·Projektiprosessin hallinta·Projektin lopputulos·Tuotteen laatu (Kokonaisuuden toimivuus, näyttävyys, tavoitteiden saavuttaminen)
Yksilöarviointi:
·Sitoutuminen projektiin, läsnäolo ja aktiivisuus·Rakentavahenkisyys, tiimityötaidot, aloitteellisuus, asenne ja käytös
PALAUTTEET:
Opiskelijoilta:
* Katselmointitilanteessa
- Suulliset palautteet oppimisen etenemisestä, ohjauksesta ja ongelmatilanteista
- Kehityskohteita
- Käsittely: Opetiimi käsittelee opetiimin palavereissa ja katselmoinnin yhteydessä => reagointi
* Päätöstilanteessa
- INNOKOMPIN mittariston muk. itsearviointi
- Projektin itsearviointi/-vertaisarviointi
- Käsittely: Opetiimin yhteiskäsittely tapahtuman jälkeen
* Opintojaksopalautteet
- Käsittely: opettaja käsittelee omansa ja reagoi saamaansa palautteeseen
Opettajilta:
- Opetiimin palavereissa käsittely
- CDIO-itsearvioinnit vuosittain