Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE11-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 12.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt
Sisältö
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy opintojakson alkaessa Moodle-alustalta.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät (yksilönä)
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Oppimistehtävät opintojakson ajan (ryhmätyöskentely)
Itsearviointi oppimistehtävä (yksilönä)
Toiminnalliset harjoitteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämälähtöisyyteen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö jakaantuu seuraaviin teemoihin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työsuojelu, työturvallisuus, työhyvinvointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia eikä tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa nimetä yhtään työyhteisön kehittämismenetelmää eikä osaa toimia tiimin jäsenenä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija ei osaa nimetä työyhteisön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita.
Ammatillinen toiminta
Opiskeilja osaa nimetä jonkin työyhteisön kehittämismenetelmän ja toimia tiimin jäsenenä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän. Opiskelija nimeää jonkun työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa kuvata työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja antaa esimerkkejä työyhteisön toimivuuteen liittyvistä keskeisistä teoreettisista periaatteista.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkin työyhteisön kehittämismenetelmästä ja toimia tiimin jäsenenä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa. Opiskelija tietää työyhteisön toimivuuteen vaikuttavat keskeiset teoreettiset periaatteet.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija selittää ja kuvaa työyhteisön kehittämismenetelmiä. Opiskelija ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa analysoida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja osaa vertailla erilaisia tekijöitä liittyen työyhteisön toimivuuteen tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida ja hyödyntää työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä osaa arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija analysoi teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja ehdottaa uusia näkökulmia työyhteisön toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ja arvioi työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija kehittää ja arvioi työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät yksilönä: Hyl/Hyv
Itsearviointi oppimistehtävä: Hyl/Hyv (Korottava vaikutus lopulliseen numeeriseen arviointiin)
Oppimistehtävät ryhmätyönä: H-5