Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BE36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 29.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Susanna Helavirta

Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
- tietää yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
- osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Teemat ja keskeiset sisällöt:

Tutkimus- ja kehittämisprosessi
- tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka

Tutkimusotteet ja -menetelmät
- tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- yleisimmät aineistonkeruumenetelmät
- yleisimmät analyysimenetelmät
- tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu syyslukukaudella I periodin aikana.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla tullaan hyödyntämään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta ja tehtävissä tutustutaan tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeistuksiin: • Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2012. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsittely Suomessa. Helsinki: Tutkimuseettisen neuvottelukunta. • Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Helsinki: Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 2019:3. • Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana) • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana) • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana) • Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi. (myös sähköisenä) • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi

Opetusmenetelmät

Päivitetyt osaamistavoitteet:

• Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
• Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
• Tiedät yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
• Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka
• Tutkimuksellinen kehittäminen ja toiminnallinen opinnäytetyö
Tutkimusotteet ja -menetelmät
• Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• Yleisimmät aineistonkeruun menetelmät
• Yleisimmät analyysimenetelmät
• Tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito

Suoritustavat:
• keskusteleva luento-opetus
• itsenäinen työskentely
• harjoitustehtävät ryhmissä
• arvioitava lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajankohdat esitellään opintojakson alkaessa.

Hyväksytyn arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan uusimisen osalta noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä eikä tunnista tutkimusprosessin eri vaiheita. Opiskelija ei osaa nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikka koskevia periaatteita eikä osaa niitä soveltaa. Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä eikä osaa hyödyntää tutkimustietoa oman ajattelun tukena.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistaa prosessin vaiheita. Opiskelija nimeää jossakin määrin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä. Opiskelija osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa jossakin määrin ajattelun tukena.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistaa tutkimusprosessin vaiheita. Opiskelija nimeää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä jossakin määrin. Hän osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä jossakin määrin. Opiskelija tarkastelee tarkastella jossakin määrin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä ajattelun tukena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osoittaa tietävänsä varsin hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Opiskeilja tuntee varsin hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä varsin hyvin. Hän osoittaa tietävänsä varsin hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistaa niihin liittyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa tarkastella varsin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödyntää sitä ajattelun tukena.

Hyvä (4)

Opiskelija osoittaa tietävänsä hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Hän osoittaa tuntevansa hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä hyvin. Opiskelija tietää hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä. Hän osaa tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja hyödyntää sitä ajattelun tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa tietävänsä erinomaisesti tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Opiskelija kykenee tarkastelemaan prosessin valintoja myös kriittisesti. Hän osoittaa tuntevansa erinomaisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä erinomaisesti. Opiskelija tietää erinomaisesti keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja osaa tarkastella niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä kriittisesti. Opiskelija tarkastelee kriittisesti tutkimustietoa ja yhdistää ja hyödyntää sitä laajasti ajattelun tukena.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksolle osallistumista ja opintojakson oppimistehtävien tekoa.


Arviointikriteerit

5
Osoitat tietäväsi erinomaisesti tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Kykenet tarkastelemaan prosessin valintoja myös kriittisesti. Osoitat tuntevasi erinomaisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi erinomaisesti. Osoitat tietäväsi erinomaisesti keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja osaat tarkastella niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä kriittisesti. Osaat tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja yhdistät ja hyödynnät sitä laajasti oman ajattelusi tukena.

4
Osoitat tietäväsi hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Osoitat tuntevasi hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi hyvin. Osoitat tietäväsi hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä. Osaat tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.

3
Osoitat tietäväsi varsin hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Osoitat tuntevasi varsin hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi varsin hyvin. Osoitat tietäväsi varsin hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä. Osaat tarkastella varsin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.

2
Osaat nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistat tutkimusprosessin vaiheita. Osaat nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä jossakin määrin. Osaat nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä jossakin määrin. Osaat tarkastella jossakin määrin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.

1
Osaat nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistat prosessin vaiheita. Osaat nimetä jossakin määrin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä. Osaat nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Osaat hyödyntää tutkimustietoa jossakin määrin oman ajattelusi tukena.

0 Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä eikä tunnista tutkimusprosessin eri vaiheita. Opiskelija ei osaa nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikka koskevia periaatteita eikä osaa niitä soveltaa. Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä eikä osaa hyödyntää tutkimustietoa oman ajattelun