Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE04-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 12.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 09.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mari Louste
Vastuuhenkilö
Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalisten oikeuksien taustalla olevaa normistoa: kansalliset jakansainväliset perus- ja ihmisoikeussopimukset , EU-oikeus
- ymmärtää sosiaalilainsäädännön merkityksen ammatillista toimintaa ohjaavana normistona
- ymmärtää sosiaaliturvajärjestelmän merkityksen sosiaalihuollon kokonaisuudessa
Sisältö
Sisältö:
- sosiaalioikeus
- sosiaalilainsäädäntö (sosiaalihuoltolaki, henkilötietolaki, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista)
- sosiaaliturva (sosiaalivakuutukset ja -avustukset)
Oppimateriaalit
Oppimateriaaleina luennot sekä Moodlen materiaali.
Suositeltava kirjallisuus Moodle alustalla sekä muu materiaali.
Lisäksi teoksina:
Johdatus sosiaalioikeuteen; Arajärvi Pentti ja Sosiaalioikeus; Tuori Kaarlo & Kotkas, Toomas.
Opetusmenetelmät
Luennot, joilla 80% läsnäolovelvoite.
Vuorovaikutukselliset luennot, itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt.
Essee.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa sosiaalioikeuksiin, sosiaalilainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan liittyvää tietoa yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija muistaa sosiaalisten oikeuksien taustalla olevaa normistoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija muistaa sosiaalilainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan liittyvää sisältöä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija muistaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumisen perusteita. Hän muistaa sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä. Opiskelija hahmottaa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden perusteet.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalioikeuksiin, sosiaalilainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan liittyvää tietoa yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija ymmärtää sosiaalisten oikeuksien taustalla olevaa normistoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa sosiaalihuollon kokonaisuudessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Hän ymmärtää sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä. Opiskelija muistaa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalioikeuksiin, sosiaalilainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan liittyvää tietoa yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalisten oikeuksien taustalla olevaa normistoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa sosiaalihuollon kokonaisuudessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää hyvin ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumisen periaatteet. Hän osaa soveltaa sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä. Opiskelija osaa soveltaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalioikeuksien, sosiaalilainsäädännön ja sosiaaliturvan merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisten oikeuksien taustalla olevaa normistoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalilainsäädännön ja sosiaaliturvajärjestelmän merkitystä sosiaalihuollon kokonaisuudessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa analysoida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Hän tietää sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä. Opiskelija osaa analysoida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida sosiaalioikeuksien, sosiaalilainsäädännön ja sosiaaliturvan merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisten oikeuksien taustalla olevaa normistoa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalilainsäädännön ja sosiaaliturvajärjestelmän merkitystä sosiaalihuollon kokonaisuudessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Hän osaa arvioida sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee arvioidaan hylätty-5.
Kurssin suorittaminen sisältää itsenäisiä tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty-täydennettävä.
Annetut tehtävät on on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo luennoilla väh.80%, jotta kurssi tulee suoritettua.
Hylätty (0)
Hylätty 0: Opiskelija esittää hyvin vähän näyttöä materiaaliin perehtymisestä ja aihealueen hallinnasta. Tehtävä ei vastaa varsinaiseen tehtäväksi antoon. Työ perustuu tekstien referointiin. Työn sisältö on epälooginen. Kieliasu hyvin puutteellinen. Lähteitä ei ole käytetty ohjeen mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (2):Opiskelija tietää ja tunnistaa sosiaalisten oikeuksien ja sosiaalilainsäädännön perusteita. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttään materiaaliin, mutta tuotos on suppea/referaatinomainen. Asioiden reflektointi on vähäistä tai joitakin teeman selkeästi keskeisiä osa-alueita ei ole käsitelty lainkaan. Työ etenee pääosin loogisesti. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on jonkin verran puutteita.
Tyydyttävä (1): Opiskelija tietää ja tunnistaa sosiaalisten oikeuksien ja sosiaalilainsäädännön perusteita. Opiskelija esittää materiaaliin liittyviä asioita suppeasti/ luettelomaisesti/suorina lainauksina ja /tai referaattina. Vain osa teeman keskeisistä osa-alueista on käsitelty. Tekstin perusteella perehtyminen aihealueeseen on puutteellista, vaikkakin perustietämys aihealueesta on jossain määrin hallinnassa. Työn etenemisessä on epäloogisuutta. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (4):Opiskelija osaa hyvin selittää ja soveltaa sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa ja ymmärtää niiden merkityksen ammatillisessa työssä. Opiskelija on perehtynyt hyvin käytössä olleeseen materiaaliin ja osoittavaa kykyä hyödyntää aineistoja luovasti. Aihealueet ovat hyvin hallinnassa ja ohjeistetut alueet on käsitelty. Työ on varsin selkeästi rakennettu ja etenee loogisesti. Kieliasu on hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeiden mukaisesti.
Hyvä (3): Opiskelija osaa selittää ja soveltaa sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa ja ymmärtää niiden merkityksen ammatillisessa työssä. Opiskelija on perehtynyt käytössä olleeseen materiaaliin suhteellisen hyvin. Teemat ovat pääosin hallinnassa ja tärkeimmät osa-alueet on käsitelty. Aihealueen sisällöllinen käsittely jää kuitenkin jossain määrin puutteelliseksi/pinnalliseksi. Työ etenee loogisesti. Kieliasu on melko hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa erinomaisesti soveltaa ja arvioida sosiaalioikeuksien, sosiaalilainsäädännön ja sosiaaliturvan merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin käytössä olleeseen materiaaliin, ja pohdiskelee syvällisesti sekä monipuolisesti teemojen antia. Kaikkia keskeisiä osa- alueita on käsitelty erittäin hyvin ja essee etenee loogisesti. Kieliasu on moitteetonta ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti.