Siirry suoraan sisältöön

Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT202-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Marja Lempiäinen
  • Kaisa Lammi
  • Markku Vieru

Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät

  • KOMU1
    Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
  • KOKMUperus
    Kokemuksen muotoilun perusopinnot
  • YMATperus
    Matkailututkimus perusopinnot
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

10.1.2022 - 13.3.2022 Adobe Connect, Moodle oppimisympäristö.

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Helsinki: Edita. Teos saatavilla myös verkkojulkaisuna.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Ohjaustapaamiset (4 h), itsenäinen tiedonhaku ja verkkokeskustelut (126 h), itsenäiset verkkotentit (3 h).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena verkkokeskustelujen tuotos sekä verkkotentit.
Arviointiasteikko: verkkotentit H-5, painoarvo 60%, verkkokeskustelun tuotos H-5, painoarvo 40%.
Arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa ja matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.