Siirry suoraan sisältöön

Monialainen arviointiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL22OJ-18004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 15.04.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 32

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Sari Arolaakso
  • Anne Puro
  • Anne Jokelainen

Vastuuhenkilö

Sari Arolaakso

Opiskelijaryhmät

  • KA72G21S
    Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä (turvallisuusosaaminen). Opiskelija osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
Teemat:
- Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niidenarviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys
- Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niidenarviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu
- Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niidenarviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla
- Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta
- Palvelutarpeen arviointi
- Ympäristön esteettömyys ja turvallisuus
- Toimijuus

Sisältö

Käydään läpi yleisimmät ikääntyneen toimintakyvyn arviointiin liittyvät mittarit hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa.
Toiminnallinen anatomia:suurimmat lihakset / lihasryhmät käydään läpi linkittyen päivittäisissä toiminnoissa tarvittaviin liikkeisiin, mm. makuulta istumaan nousu, istumasta seisomaan nousu, pystyasennon hallinta, eteen kurkotus, luusto näiltä alueilta myös käydään läpi. Hermo-lihasliitos ja hermoston toiminta käydään lyhyesti läpi, jotta opiskelija ymmärtää liikkeen ja liikkumisen edellytykset hermoston toiminnan osalta.

Oppimateriaalit

Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia;
STAKES 2005. ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus; Suomi,
Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.
Hartikainen & Lönnroos (toim) 2008. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen. s. 15-30.
Pohjalainen, P & Salonen, E. Toimintakyky vanhuudessa - mitkä tekijät sitä määrittävät?. Gerontologia 4 / 2013.
Jyrkämä, J. 2013. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Heikkinen & Jyrkämä & Rantanen (toim.). Gerontologia.
THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintokokonaisuus toteutuu projektimuotoisena, jossa projektina on Ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttaminen. Toteutat toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin valitsemallesi kummivanhukselle. Lähiopetustunneilla sekä AC:ssa käydään läpi toimijuuteen ja toimintakyvyn arviointiin liittyvää teoriaa sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien menetelmien käyttöä hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntään kummivanhusprojektissasi. Projektin toteuttamiseen saat ohjausta lähiopetustunneilla.
Lisäksi toiminnallinen anatomia käydään läpi arjen suoritusten ja toimintojen kautta: suurimmat lihakset / lihasryhmät, jotka osallistuvat makuulta istumaan nousuun, istumasta seisomaan nousuun, pystyasennon hallintaan, eteen kurkotukseen sekä luusto näiltä alueilta. Hermo-lihasliitos ja hermoston toiminta käydään lyhyesti läpi, jotta ymmärrät liikkeen ja liikkumisen edellytykset hermoston toiminnan osalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus ja kummivanhuksen arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössään, kotona tai palveluasumisyksikössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa luetellakehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa ohjatusti kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa luetella erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä.Opiskelija osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa laajasti ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttäätarkoituksenmukaisesti erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektiin liittyvä kummivanhustehtävä arvioidaan asteikolla Hylätty, T1-K5
Toiminnallisen anatomian osuus arvioidaan tuntien aikana toteutettavalla tehtävällä.
Kontaktitunneilla 80% läsnäolo, seminaarissa 100% läsnäolo
Mikäli opiskelijan läsnäolo ei täyty, hän itse laatii suunnitelman miten saavuttaa kyseisen opetustilanteen tietoperustan.