Päihde- ja huumetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL23OJ-19007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 26.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
- Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella ajalla 03.10.2022 - 31.12.2022.
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:
- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)
Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella. Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla. Ryhmätyöskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri ja seminaariesitys. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.