Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL47OJ-19008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 14.03.2022 - 30.08.2022
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 22.08.2022 - 16.10.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Toimipiste
 - Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 10 - 30
 
- Koulutus
 - Sosionomikoulutus
 
- Opettajat
 - Sari Leppälä
 
- Opintojakso
 - K701SL47OJ
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Syksy 2022 1. periodi
                    
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
 - tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
 - tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
 - osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
 - osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö:
 - varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
 - varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
 - yhteistyö vanhempien kanssa
 - moniammatillinen yhteistyö
 - lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
                    
Sisältö
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö - lainsäädäntöön linkki luentorungossa
 - varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
 - yhteistyö vanhempien kanssa - sisältää Lapset puheeksi- tehtävän
 - moniammatillinen yhteistyö
 - lapsen kehityksen ja oppimisen tuki - sisältää lapsen ikäkauden mukaiseen kehitykseen perehtymisen
                    
Aika ja paikka
Syksy 2022
                    
Oppimateriaalit
Luentomateriaali moodlessa
                    
Opetusmenetelmät
KONTAKTITUNNIT ZOOMISSA (8h)
- Vuorovaikutuksellista luennointia
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (127h)
Orientointiluento (2h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin (6h)
- Välitehtäviä (3) pienryhmissä (12 h)
- Akvaario kirjatenttiin valmistautuminen (50h)
- Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen (20h)
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi (30 h)
- Lapsen kehitykseen perehtyminen- käsittely oppimispäiväkirjassa (6 h)
-Akvaariotentti sovittuna aikana moodlessa (1h)
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Akvaariotentti
Tenttipäivät sovitaan ensimmäisillä tunneilla.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä, noin 135 tuntia
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin, mutta suppeasti, luettelomaisesti, suorina lainauksina tai referaattina. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin hyvin. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin erinomaisesti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin hyvin vähän. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
                    
Esitietovaatimukset
NULL