Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL47OJ-19008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 16.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät

  • KA71S21K
    Sosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
- tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
- osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
- osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö:
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Sisältö

- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö - lainsäädäntöön linkki luentorungossa

- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa - sisältää Lapset puheeksi- tehtävän

- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki - sisältää lapsen ikäkauden mukaiseen kehitykseen perehtymisen

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Luentomateriaali moodlessa

Opetusmenetelmät

KONTAKTITUNNIT ZOOMISSA (8h)
- Vuorovaikutuksellista luennointia

ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (127h)
Orientointiluento (2h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin (6h)
- Välitehtäviä (3) pienryhmissä (12 h)
- Akvaario kirjatenttiin valmistautuminen (50h)
- Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen (20h)
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi (30 h)
- Lapsen kehitykseen perehtyminen- käsittely oppimispäiväkirjassa (6 h)
-Akvaariotentti sovittuna aikana moodlessa (1h)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Akvaariotentti
Tenttipäivät sovitaan ensimmäisillä tunneilla.

Sisällön jaksotus

Syksy 2022 1. periodi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin, mutta suppeasti, luettelomaisesti, suorina lainauksina tai referaattina. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin hyvin. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin erinomaisesti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin hyvin vähän. Osaamistavoitteet eivät toteudu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vähintään 80% läsnäolovelvollisuus tunneilla (6h/8h)
Oppimispäiväkirja 0-5(50%)
Akvaario kirjatentti 0-5(50%)
LP tehtävä täydennettävä/hyväksytty
Muut annetut tehtävät tulee olla tehtynä

Oppimispäiväkirjan arviointiasteikko moodlessa
Tentin arviointiasteikko moodlessa