Työllistymisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL37OJ-19008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Martti Ainonen
Vastuuhenkilö
Martti Ainonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee työmarkkinoiden toimintalogiikan ja keskeiset työllistymiseen liittyvät lainsäädäntöön perustuvat palvelumuodot (EH; TO)
- tietää työllistymiseen liittyvät palvelut ja palveluprosessit ja osaa soveltaa niitä työssä (EH; TO)
- osaa tukea ja ohjata ihmistä työllistymiseen ja ammatillisen polun etsimiseen liittyvissä kysymyksissä
Sisältö:
- työvoimapolitiikka
- työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
- työvoimapalvelujen palveluprosessit ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö
- yksilöllinen ja ryhmäohjaus
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
1.1.2022 - 13.3.2022.
Oppimateriaalit
Moodle alustalla oleva materiaali sekä kirjallisuus ja verkkolähteitä:
-Heinonen, Elisabeth ; Hämäläinen, Kari, Räisänen, Heikki, Sihto, Matti,Tuomala, Juha (2004) Mitä on työvoimapolitiikka? Valtion taloudellinen tutkimuskeskus. Helsinki 2004.
-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys
-Koistinen, Pertti (2014) Työ, työvoima & politiikka. Vastapaino. Tampere 2014
-Lindberg Erja, Mäkinen Annukka, Laakso Merja (toim.) (2014). Työllisyyden keittokirja. Suomen Kuntaliitto
-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.
-Pietiläinen, R., Räty, R., Isometsä, P., Lindh, J., Pulju, K., Raappana, M. & Romakkaniemi, M. (2017). Lappilaisen nuoren tulevaisuutta tukemassa: SOKU-hankkeessa tehtyä, koettua ja uusia visioita. Lapin ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-162-7
-Pietiläinen, R. & Korkeasalo, H. (2014) Vertaistuella oivalluksia omien suunnitelmien eteenpäin viemiselle. Kemiläisen työllistämisprojektin ”Hyppyri -tiimivalmennus”
LAPIN AMK: N JULKAISUJA. Sarja B. Raportit ja selvitykset 5/2014 (referaatti)
https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=ff886f86-4d12-42bb-ab92-d87fb1f40460
-Rajavaara, M., Määttä, A., Kokko, R., Tarkiainen, L., Harkko, J., Heino, E., . . . Valaste, M. (2019). Aktivointipolitiikkaa yhteisin palveluin: Näkökulmia työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun. Kela.
-Sandelin, Iris (2014) Kuntouttava työtoiminta asiakkaiden kokemana. Kirjallisuuskatsaus asiakkaiden toiminnalle antamista merkityksistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 8/2014. 21 sivua. Helsinki 2014. ISBN 978-952-302-154-9 (verkkojulkaisu)
-Savolainen Hanne (2015 Tuetun työllistymisen palvelua tarvitsevan TE-toimiston asiakkaan palveluprosessi. LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU. Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen
koulutusohjelma, ylempi AMK Opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/handle/10024/89682
-Suoranta, A., Leinikki, S. & Aaltonen, J. (2018). Rapautuvan palkkatyön yhteiskunta: Mikä on työn ja toimeentulon tulevaisuus? Vastapaino.
-TE-palvelujen asiakkuuslinjaukset (2013). Työ- ja elinkeinoministeriö. Kirje.
https://kotouttaminen.fi/documents/3464316/4201921/TE-palvelujen_asiakkuuslinjaukset_101213.pdf/2a0b723f-03c8-4487-ad6b-1d1b7f9a3fda
-Tomppo Jaana, Juppi Pirita, Myllymäki Päivi ja Aronpää Maija-Liisa (toim.) (2018)
Voimaa vertaisista. Työelämävalmiuksien kehittäminen työttömien ja maahanmuuttajien ohjatussa ryhmätoiminnassa. Turun AMK raportteja 250. Turku 2018. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166951.pdf (referaatti)
-Työ- ja elinkeinoministeriö 2021. Työpoliittinen aikakauskirja. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja
Verkkosivuja:
-Ohjaamo. https://ohjaamot.fi/etusivu
-Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916
-Sosiaalihuoltolaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301
-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu
-Työ- ja elinkeinopalvelut. https://www.te-palvelut.fi/te/fi/
Opetusmenetelmät
Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus.
Läsnäolovelvoite 80%. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Te-toimiston ja ohjaamon asiantuntijoita pyydetään tunneille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. tentti viikolla 11. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
2. tentti viikolla 16. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
3. tentti viikolla 21. Tarkempi ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa ensimmäisellä kerralla.
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan AMK:in ohjeiden mukaan esim. AHOT -prosessin jälkeen.
Sisällön jaksotus
Kontaktitunnit ja etäopetus vahvistetun lukujärjestyksen mukaisesti. Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestunnin välillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodle alustalla tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Jakson arvosana tehdyn tentin perusteella vahvistetun arviointiasteikon mukaan.