Dokumentointi sosiaalialan työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL52OJ-19010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 07.03.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 12.06.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Teija Kynkäänniemi
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Teija Kynkäänniemi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää dokumentoinnin lainsäädännön, oikeudet ja velvoitteet
- ymmärtää dokumentaation sosiaalialan työkäytäntönä
- osaa dokumentoida ja käyttää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja
- tunnistaa ja kehittää omaa ammatillista dokumentoinnin tapa
Sisältö:
- Dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö ja etiikka (henkilötietolaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakatietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki)
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
- Asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa
Sisältö
- Dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö ja etiikka (henkilötietolaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakatietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki)
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
- Asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa
Aika ja paikka
Kevään 2022 II-periodi.
Oppimateriaalit
Opettajan koostama oppimateriaali löytyy digitaalisena Moodlesta, mm.
Günther, K. 2015. Asiakasdokumentaatio arviointina mielenterveystyön arjessa: Tutkimus ammatillisesta kirjaamisesta.
KansaKoulu-kirjaamisvalmennuksen materiaali.
Kääriäinen, A. 2016. Sosiaalityön dokumentointi - suhde tietoon ja toimintaan. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö.
Laaksonen, M. ym. 2011. Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa - opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen.
Vierula, T. 2017. Lastensuojelun asiakirjat vanhempien näkökulmasta.
Dokumentointikäytäntöjä avaavat opetusvideot.
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jossa opiskelija pysähtyy pohtimaan kokemuksiaan ja näkemyksiään dokumentaation roolista sosiaalialalla. Ennakkotehtävää käsitellään kurssin orientaatioluennoilla, joissa syvennytään dokumentointiin ja kirjaamiseen sosiaalialan ammatillisten käytänteiden ja kehittämisen näkökulmista. Luento-osuus järjestetään koko ryhmälle yhtäaikaisesti, jonka jälkeen jakaannutaan pienempiin ryhmiin dokumentaatioharjoitusten tekemistä varten. Harjoitusten osalta on 100% läsnäolovelvoite. Opiskelija palauttaa jokaisen harjoituskerran jälkeen oman kirjallisen tuotoksensa, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opintojakso päättyy kurssitenttiin, jossa opiskelija osoittaa osaamisensa perehtymällä opettajan osoittamaan tentti- ja luentomateriaaliin sekä soveltamalla tätä tietoperustaa sosiaalialan asiakastilanteiden dokumentaatioon, mihin kurssin harjoituksissa on valmentauduttu. Tenttiin valmistautumisen tueksi Moodle-alustalla on oppimista tukevia tehtäviä ja visoja, joista on mahdollista saada lähtöpisteitä tenttiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toukokuu 2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on seuraavat teemat
- Dokumentoinnin rooli sosiaalialalla
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Asiakkaan osallisuus dokumentaatiossa
- Dokumentaation liittyvä lainsäädäntö ja etiikka
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa dokumentointia ohjaavan lainsäädännön sekä dokumentoinnin merkityksen ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija tietää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa dokumentoida ja tuntee hyvin dokumentointia ohjaavan lainsäädännön sekä sen merkityksen ammatillisessa toiminnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija hallitsee erinomaisesti dokumentointia ohjaavan lainsäädännön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla hylätty-5. Hyväksytyn arvosanan saaminen edellyttää, että kaikki opintojaksoon kuuluvat suoritukset on palautettu.
Arviointi perustuu opintojaksolla tehtyihin oppimistehtäviin sekä kurssitenttiin.
Arviointikriteerit:
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija hallitsee erinomaisesti dokumentointia ohjaavan lainsäädännön.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa dokumentoida ja tuntee hyvin dokumentointia ohjaavan lainsäädännön sekä sen merkityksen ammatillisessa toiminnassa
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa dokumentointia ohjaavan lainsäädännön sekä dokumentoinnin merkityksen ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija tietää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja.