Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 18.08.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 26.09.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaalialan koulutus, Kemi

Opettaja

  • Virpi Piira

Vastuuhenkilö

Laura Jokela

Opiskelijaryhmät

  • KA71S20K2
    Sosiaalialan koulutus
  • KA71S20K1
    Sosiaalialan koulutus
  • KA71S20K
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Etä- ja lähiopetus Lapin ammattikorkeakoulun Kemin Kampuksella työsuunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaalit

- Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi

Opetusmenetelmät

Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä (numeerinen arviointi H-5), joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä (hyväksytty/hylätty).

Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa: 11/2022 ja 1/2023.

Sisällön jaksotus

Etä- ja lähiopetus, sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.

Työn organisoitumismallit
Työyhteisön dynamiikka
Työyhteisön jäsenyys ja sen reflektointi
Työhyvinvoinnin rakentuminen ja työsuojelun elementit
Erilaisten asiakas-ja työryhmien ohjaaminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimiprosessiin liittyvät osatehtävät: hyväksytty/hylätty.
Pienryhmien oppimistehtävä (raportti): numeerinen H-5.
Oppimistehtävän itsearviointi: hyväksytty/hylätty.
Kontaktiopetuksen aikana tehtävät harjoitukset ja niiden purkaminen: hyväksytty/hylätty.
Vertaispalautteet ja opettajan palautteet.