Siirry suoraan sisältöön

Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL32OJ-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 21.03.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 11.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaalialan koulutus, Kemi

Opettaja

  • Virpi Piira

Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät

  • K71S19S
    Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
  • K71S19S2
    Sosiaalialan koulutus
  • K71S19S1
    Sosiaalialan koulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opintojakson pakollinen kirjallisuus
- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf
Valinnainen kirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. (20

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena (huomioiden Korona-tilanne, jolloin opetus siirtyy AC-etäopetukseen.) Oppimisympäristönä on Moodle alusta.
Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa.
Jakson lopussa palautetaan itsenäinen oppimistehtävä (numeerinen arviointi 0-5).
Opintojaksossa suoritetaan tentti. Numeerinen arviointi.
Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Sisällön jaksotus

Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.
Jaksotus:
- Julkinen hallinto ja hyvän hallinnon osaaminen (tentti)
- Johtaminen ja esihenkilötyön ulottuvuudet ja osa-alueet
- Henilöstöhallinto
- Työ- ja virkasuhteeseen liittyvät asiat

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luento-opetuksen aikana ja niiden välillä työstettyjen tehtävien vertaisarviointi sekä suulliset ja kirjalliset palautteet muilta opiskelijoilta ja opettajalta (hyv/hyl)
Oppimistehtävän arviointi (numeerinen 0-5), sekä laadullinen palaute opintojakson arviointikriteereiden perusteella
Tentti: numeerinen arviointi (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
ARVIOINTIKRITEERIT: Numeerinen arviointi (0-5)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.