Siirry suoraan sisältöön

Siemenestä taimikoksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML24AOJ-18007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Minna Tuominen
  • Merja Laajanen
  • Mikael Kukkonen

Vastuuhenkilö

Merja Laajanen

Opiskelijaryhmät

  • R64M21S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Tavoite: Opiskelija tietää pohjoisten alueitten metsän kierron. Hän tuntee siemen- ja taimituotantoa käytännön metsänuudistamisen kannalta. Hän osaa valita oikean maanmuokkaus- ja viljelymenetelmän. Hän osaa hoitaa taimikkoa siten, että siitä kehittyy arvokasta ainespuuta. Hän tunnistaa yleisimmät taimien tuhonaiheuttajat ja osaa ottaa ne huomioon taimikon hoidossa.

Sisältö

Metsän uudistumisen prosessit ja siihen vaikuttavat tekijät
Metsänviljelyn ja maanpinnan käsittely
Taimikonhoito
Metsän tuhoriskit ja niiden hallinta eri-ikäisissä taimikoissa

Aika ja paikka

Lähiopetus

Oppimateriaalit

Kukkonen, M. ja Kukkonen, E. 2013. Koneellinen metsänhoito
Saksa, T., Miina, J. ja Uoltila, K. 2021. Taimikonhoito -tavoitteet, menetelmät ja kustannukset.
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen. Uusin painos 2020.
Nygren, M. 2011. Metsänkylvöopas, Kylvön biologiaa ja tekniikkaa, tai uudempi Nygren M 2020 Metsäpuiden uudistumisbiologia
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset
Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot

Opetusmenetelmät

Tutoriaali, lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, yksilö- ja paritehtävät

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Hyvä 4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset tentit
Oppimistehtävä valitusta aiheesta, vertaisarvionti ja opettajan arviointi
Opiskelijoiden palaute peppiin