Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL16OJ-19009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 25.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta (AO)
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä (LO)
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
Sisältö
Elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa. Persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä. Psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä. Kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
Kosmos, Tietokatu 1 Kemi
Oppimateriaalit
luennot ja Moodle-alustan materiaali, kirjallisuus sekä muu opintojaksolla osoitettu materiaali
esim.
Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin
Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Opetusmenetelmät
luento-opetus ja Moodle-oppimisympäristö, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
28.2.2022 varsinainen tenttipvm (Moodle)
15.3.2022 uusintatentti
31.3.2022 uusintatentti
Jos opiskelija ei saa hyväksyttyä tenttisuoritusta kolmella suorituskerralla, opintojakson arvioinniksi merkitään hylätty, jolloin opiskelija voi ilmoittautua uudestaan opintojaksolle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaista suoritustapaa (AHOT mahdollinen)
Sisällön jaksotus
- käyttäytymistieteellisen osaamisen merkitys sosiaalialalla
- psykologian ja kehityspsykologian näkökulma
- sosiaalipsykologian näkökulma
- kasvatustieteen näkökulma
- ihmisen ikäkausien tarkastelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan näkökulmasta, analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä, lähestymistapoja ja teorioita ihmisten ja yhteisöjen toiminnan tarkastelussa, analyyttista/kriittistä otetta hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
sisältöalueisiin liittyvät tehtävät hyväksytty/hylätty
monivalintatentti 0-5
opintojakso kokonaisuutena:
tyydyttävä (1-2) Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan näkökulmasta.
hyvä (3-4) Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan näkökulmasta, analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
kiitettävä (5) Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä, lähestymistapoja ja teorioita ihmisten ja yhteisöjen toiminnan tarkastelussa, analyyttista/kriittistä otetta hyödyntäen.