Siirry suoraan sisältöön

Teknillisen mekaniikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K141OJ-18006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 62

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Jukka Joutsenvaara
  • Petri Kesälahti

Vastuuhenkilö

Petri Kesälahti

Opiskelijaryhmät

  • KA52K21Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on käydä läpi statiikan ja lujuusopin perusteet ja tutkia niihin liittyviä ilmiöitä todellisissa tilanteissa ja rakenteissa. Opit ymmärtämään teknillisen mekaniikan laskennan merkityksen laitteiden, koneiden ja rakenteiden suunnittelussa. Ymmärrät materiaalinvalinnan merkityksen koneensuunnittelussa laskennan kautta.

Sisältö

Statiikan perusteet tasossa:
- pistevoima, voiman momentti
- voimajakaumat
- tukilaitteet ja vapaakappalekuva
- suoran palkin rasitukset
Lujuusopin perusteet
- peruskäsitteet
- materiaalien ominaisuudet lujuuslaskennassa
- rasitustapaukset: veto/puristus, taivutus, leikkaus, vääntö
Käytännön harjoitukset eri aiheista

Oppimateriaalit

Tapio Salmi. Statiikka. Pressus Oy.
Tapio Salmi&Sami Pajunen. Lujuusoppi. Pressus Oy.

Opetusmenetelmät

Luennot ja laskuharjoitukset AC:ssa ja lähijaksoilla koululla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välikokeet: Statiikan osuus Moodlessa viikolla 11, Lujuusopin osuus Moodlessa viikolla 17
Molemmat osat suoritettava hyväksytysti.
Uusinnat ilmoitetaan erikseen kurssin jälkeen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten laskennassa on selkeitä asiavirheitä ja merkinnällisiä puutteita. Opiskelija kuvaa laskutehtäviä puutteellisin perustein, ilmiöiden ymmärtämisessä on puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät osittain itsenäisesti mutta tarvitsee ohjausta suorituksessaan. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Laskutuloksissa ja tehtävien raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja merkinnällisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät pääosin itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta, virheitä esiintyy jonkin verran. Laskutehtävien dokumentointi on lähes virheetöntä ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ammatti- ja merkintäkieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja opiskelija kykenee käyttämään hyvää ammatti- ja merkintäkieltä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa tarkastella ongelmia analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tulosten pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija kykenee ilmiöiden tehokkaaseen ja syvälliseen tulkintaan ja ratkaisuun. Opiskelija kykenee myös tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja merkintäkieltä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu välikokeiden tuloksiin.