Paikkatiedot ja kartat (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML26OJ-18007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 01.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Sami Porsanger
Vastuuhenkilö
Sami Porsanger
Opiskelijaryhmät
-
R51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa tyypillisen paikkatieto-ohjelman peruskäytön.
Opiskelija tuntee paikkatietojärjestelmien rakenteiden perusteet sekä hallitsee peruskäsitteiden käytön.
- Paikkatietojärjestelmien rakenne ja sisältö
- Maanmittausalan ammattilaisten käytössä olevan paikkatieto-ohjelman peruskäyttö
- Kartan tuottaminen paikkatieto-ohjelmalla
- Avoimen datan hyödyntäminen
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
ATK-luokka lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Harjoitustöiden tehtävänannot löytyvät moodlesta ennen oppitunteja.
Opetusmenetelmät
Pääasiassa opetus tapahtuu ATK-luokassa yhdessä tekemällä harjoitustöitä.
Ohjaus tapahtuu oppitunneilla.
Palautetta harjoitustöistä annetaan suullisesti oppitunneilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelua ei ole.
Käytetään maanmittauslaitoksen ym. avointa aineistoa (työelämäyhteistyö).
Harjoitustöiden kohteet otetaan reaalimaailmasta työelämää jäljitellen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Arvosana määräytyy harjoitustöiden mukaan.
Arvioinnissa voidaan ottaa huomioon opiskelijan tuotosten laadun paraneminen opintojakson aikana sekä itseohjautuvuus.