Maanmittaustekniikan fysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML14OJ-18007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
RA51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelijalle ymmärtää fysiikan merkityksen tekniikassa, tuntee mekaniikan suureet ja yksiköt sekä mekaniikan peruslait ja osaa soveltaa peruslakeja tyypillisten ongelmien ratkaisussa ja esittää ratkaisut käyttäen oikeita merkintätapoja (symbolit, yksiköt, visualisointi).
Teemat:
- kinematiikan ja dynamiikan peruslait
- työ, teho energia, energiaperiaate
- liikemäärä, pyörimisliikkeen suureet
Sisältö
Mekaniikan suureet ja SI-yksikköjärjestelmä
Kinematiikka
Dynamiikka
Työ, teho, energia, liikemäärä ja impulssi
Jäykän kappaleen dynamiikka
Aika ja paikka
Verkko-opetus aikavälillä 10.1.2022 - 6.5.2022. Opetuskerrat sijoittuvat arki-iltoihin (klo 17:15-20:30).
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlessa.
Suositeltavaa kirjallisuutta: Hautala, Peltonen: Insinöörin (AMK) fysiikka Osa 1, Suvanto: Tekniikan fysiikka 1.
Opetusmenetelmät
Opetus järjestetään verkko-opetuksena Adobe Connect -virtuaaliluokassa. Opetustunneilla perehdytään opintojakson teemoihin esimerkkien avulla ja lasketaan tehtäviä, jotka sisällytetään opintojakson arviointiin. Opintojaksoon kuuluu myös tentti, jonka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti Moodle-ympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Hyväksytyn tentin voi uusia yhden kerran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suoritus (arvioitavat tehtävät ja verkkotentti) on mahdollinen.
Sisällön jaksotus
Opetus jakaantuu tasaisesti kevätlukukaudelle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu noin 50 % palautettaviin harjoitustehtäviin ja 50 % kokeeseen.
Arviointiasteikko 0 - 5.