Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueille (15op)
Toteutuksen tunnus: K702HL28OJ-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 04.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.08.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 5
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Osaat toimia erilaisissa muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
Osaat käyttää ohjausta ja opetusta sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa.
Osaat käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia myös digitaalisesti.
Osoitat vastuun hoitotyön laadusta omassa toiminnassasi ja kykenet ehkäisemään ja tunnistamaan laatupoikkeamia hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Tiedät ja tunnistat sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet kansainvälisesti, kansallisesti ja alueellisesti.
Sisältö
Laadunhallinta hoitotyössä
- Terveydenhuollon laatujärjestelmät ja laadun hallinta
- Lainsäädäntö ja kansalliset laatusuositukset ja vaatimukset: hoitoisuusluokitukset, hoitosuositukset ja eettiset ohjeet
Sairaanhoitajan ammatillisuus ja asiantuntijuus
- Ammatillinen kasvu ja kehittyminen
- Mentorointi, perehdytys
- Työnohjaus ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittymisen prosessissa.
- Sairaanhoitajan ammatin sisäistäminen ja oman persoonan käyttö hoitotyössä
- Sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet
Näyttöön perustuva hoitotyö
- Ohjauksen ja opetuksen suunnittelu, toteutus, arviointi ja kehittäminen
- Vaihtoehtoiset sisällöt (tarkemmat kuvaukset opintojakson toteutussuunnitelmassa):
- Sisätauti-kirurginen hoitotyö
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Akuutti hoitotyö
- Perioperatiivinen hoitotyö
- Lasten hoitotyö
- Ikääntyneiden hoitotyö
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Teoriaopetus aloitetaan 5.8. klo 10.00 Kosmoksella (epidemiatilanne huomioiden vaihtoehtoisesti AC:ssa). Opetus toteutetaan 5.8 – 26.9 välisellä ajalla (1-2 päivää viikossa). Tällöin harjoittelet mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamista mm. simulaatioympäristössä. Osa opetuksesta on AC-opetusta ja opintojaksoon kuuluva lopputentti on Moodlessa viimeisellä teoriaviikolla. Kurssin infokirje, jossa tarkemmat ajankohdat, lähetetään kaikille ilmoittautuneille 3.5 mennessä.
Verkko-opetus toteutetaan Adobe Connect-etäopetusjärjestelmän ja Moodle-oppimisympäristön avulla. Tätä varten tarvitset tietokoneen, jossa on internetyhteys (laajakaista) sekä kuulokemikrofoni (voi lainata Lapin AMKin kirjastoista). Opiskeluvälineiden käyttöön perehdytetään ja teknisiin kysymyksiin on saatavilla koko opintojen ajan apua virtuaaliopintojen tukihenkilöiltä. Etäopetuksena toteutettavat tunnit nauhoitetaan ja niitä on mahdollisuus seurata myöhemmin.
Oppimateriaalit
Suuntautumisvaihtoehtojen materiaalilistaus löytyy kunkin vaihtoehdon Moodle-alustalta sen avauduttua
Opetusmenetelmät
Osaamisperusteiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), verkko-opiskelu, yksilö- ja ryhmäohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena.
Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointipalautetta opintojakson aikana.
Oppimisympäristöinä toimivat mm. Moodle, Oppiportti, Skhole, simulaatiotilat, AC ja Hyvinvointipysäkki.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kliininen harjoittelu tapahtuu suuntautumisvaihtoehdon mukaisissa harjoitteluympäristöissä: perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, yliopistosairaalassa tai vastaavissa harjoitteluympäristöissä. Harjoittelun ajankohta on 27.9 – 5.12. 2021 tai sopimuksen mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Toimit erilaisissa muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
Käytät ohjausta ja opetusta sairaanhoitajan työmenetelmänä.
Käytät tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa opetus- ja ohjausmateriaalia.
Kuvaat vastuusi hoitotyön laadusta omassa toiminnassasi ja kykenet ehkäisemään ja tunnistamaan laatupoikkeamia hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Tunnistat sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet kansainvälisesti, kansallisesti ja alueellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Toimit erilaisissa muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä kehittäen työyhteisötaitoja.
Käytät perustellen ohjausta ja opetusta sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa.
Käytät perustellen olemassa olevaa ja tuotat opetus- ja ohjausmateriaalia.
Osoita vastuusi hoitotyön laadusta omassa toiminnassasi ja ehkäiset ja tunnistat laatupoikkeamia hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Sovellat sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet niin kansainvälisesti, kansallisesti ja alueellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Toimit erilaisissa muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä kehittäen ja arvioiden työyhteisötaitoja.
Käytät arvioiden ohjausta ja opetusta sairaanhoitajan työmenetelmänä siihen soveltuvissa konteksteissa.
Käytät kriittisesti arvioiden olemassa olevaa sekä kehität uutta opetus- ja ohjausmateriaalia.
Perustelet kriittisesti vastuusi hoitotyön laadusta omassa toiminnassasi ja ennakoit ja tulkitset laatupoikkeamia hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Arvioit sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet niin kansainvälisesti, kansallisesti ja alueellisesti.
Lisätiedot
Teemat ja keskeiset sisällöt:
1) Laadunhallinta hoitotyössä
- Terveydenhuollon laatujärjestelmät ja laadun hallinta
- Lainsäädäntö ja kansalliset laatusuositukset ja vaatimukset: hoitoisuusluokitukset, hoitosuositukset ja eettiset ohjeet
2)Sairaanhoitajan ammatillisuus ja asiantuntijuus
- Ammatillinen kasvu ja kehittyminen
- Mentorointi, perehdytys
- Työnohjaus ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittymisen prosessissa.
- Sairaanhoitajan ammatin sisäistäminen ja oman persoonan käyttö hoitotyössä
- Sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet
3) Näyttöön perustuva hoitotyö
- Ohjauksen ja opetuksen suunnittelu, toteutus, arviointi ja kehittäminen
Opintojen tavoitteet:
• Opiskelija osaa hyödyntää terapeuttisen hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteitä.
• Tunnistaa lasten ja nuorten sekä aikuisten mielenterveys- ja päihdeongelmien synnyn selitysmalleja (kehityksellinen näkökulma, traumat, neurobiologia) oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden ja problematiikan perusteella.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen
• Osaa soveltaa yhteisö- ja ryhmähoidon periaatteita.
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tutkimustietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä, kehittämisen, laadun ja johtamisen näkökulmasta.
• Ymmärtää trauma- ja dissosiaatioterapian ideaa ja selitysmalleja mielenterveyteen.
Lisätietoja:
AvoinAMK@lapinamk.fi
hannele.pietilainen@lapinamk.fi
pipsa.vilen@lapinamk.fi