Maisemasuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML74OJ-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.03.2021 - 28.12.2021
Ajoitus
04.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Opettaja
- Markus Korhonen
Vastuuhenkilö
Markus Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
RA64M19SMetsätalouden koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
R64M19SMetsätalouden koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
- Opiskelija tuntee visuaalisen viestinnän keskeiset vaikuttimet ja tietää maisemasuunnittelun pääperiaatteet sekä metsämaiseman suunnittelun tavoitteet ja suunnittelumenetelmät.
- Opiskelija hallitsee tietojärjestelmäpohjaisen paikkatiedon visualisoinnin periaatteet ja osaa tuottaa visuaalisia malleja ja karttaesityksiä eri teemoista tietojärjestelmien avulla.
- Opiskelija oppii simuloimaan maisemamuutoksia ja käyttämään visualisointia erilaisten ympäristön muutosten havainnollistamisessa ja suunnittelussa sekä metsä-, maisema- ja ympäristösuunnittelun työkaluna.
Sisältö
Teemat:
- Maisemasuunnittelun perusteet
- Paikkatiedon visualisoinnin menetelmät ja työkalut
- Maisemamuutoksen visualisointi virtuaalisen oppimisympäristön avulla
Aika ja paikka
Kevät 2022
Oppimateriaalit
-Luentomateriaali
-Opintojaksolla osoitettava kirjallisuus
Opetusmenetelmät
-Tehtävät ja harjoitukset
-itsenäinen oppiminen ja työskentely / ryhmätyöt
-tiedonhankinta
-Luennot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osoitetaan opintojakson toteutuksen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaisuudessaan etänä. Opintojaksoon kuuluu vapaaehtoinen lähijakso. Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii qgis- tai muun paikkatieto-ohjelman käyttämistä omalla tietokoneella. Jos Qgis-ohjelman käyttäminen omalla koneellasi ei ole mahdollista, Lapin AMK:n tiloissa on mahdollista käyttää Qgis-ohjelmaa ja osallistua Lapin AMK:n tietokoneilla ohjaustuokioihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun yleiset periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön pääpiirteittäin. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä.
2
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun yleiset periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön pääpiirteittäin ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija tietää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan. Opiskelija tietää maiseman visualisointimenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa ja osaa laatia maisemasuunnitelmassa hyödynnettäviä teemakarttoja. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija tietää eri maisematyyppien ominaisuudet ja osaa ottaa maisematyyppien ominaisuudet huomioon suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnollistaa paikan erityispiirteet maisemasuunnitelman laadinnassa hyödynnettävillä keinoilla. Opiskelija tietää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan ja osaa ottaa maiseman huomioon metsänhoidollisia toimenpiteiden tai hakkuiden suunnittelussa. Opiskelija osaa visualisoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä.
4
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa laatia maisemasuunnitelmassa hyödynnettäviä teemakarttoja. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija ymmärtää eri maisematyyppien ominaisuudet ja osaa ottaa maisematyyppien ominaisuudet huomioon suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnollistaa paikan erityispiirteet maisemasuunnitelman laadinnassa hyödynnettävillä keinoilla. Opiskelija ymmärtää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan ja osaa ottaa maiseman huomioon metsänhoidollisia toimenpiteiden tai hakkuiden suunnittelussa. Opiskelija osaa visualisoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun periaatteet ja osaa soveltaa periaatteita sujuvasti maisemasuunnitelman laatimiseen liittyvissä toimenpiteissä. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa laatia maisemasuunnitelmassa hyödynnettäviä teemakarttoja. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija ymmärtää eri maisematyyppien ominaisuudet ja osaa ottaa maisematyyppien ominaisuudet huomioon suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnollistaa paikan erityispiirteet maisemasuunnitelman laadinnassa hyödynnettävillä keinoilla. Opiskelija ymmärtää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan ja osaa ottaa maiseman huomioon metsänhoidollisia toimenpiteiden tai hakkuiden suunnittelussa itsenäisesti. Opiskelija osaa visualisoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää nykyaikaisia menetelmiä maisemaan vaikuttavien tekijöiden visualisoimisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu opintojaksolla suoritettaviin itseopiskelu- ja muihin tehtäviiin sekä jatkuvaan arviointiin.