Siirry suoraan sisältöön

Organisaation toiminnan kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: R301LL120-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.02.2021 - 12.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2021 - 10.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettajat
Anne Tolvanen
Vastuuopettaja
Anne Tolvanen
Opintojakso
R301LL120

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää muutosprosessin toimijoiden roolit ja vastuut ja osaa huomioida muutostilanteessa yksilön, ryhmän ja organisaation näkökulmat
• tietää, miten omaa ja organisaation muutoskyvykkyyttä voi proaktiivisesti kehittää
• osaa tuottaa muutosviestintäsuunnitelman sidosryhmäanalyysin ominaispiirteitä hyödyntäen
• tietää ja osaa arvioida eri muutosprosessimalleja ja kehittämismenetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta käyttökelpoisen kehittämis-suunnitelman organisaation tavoitteiden pohjalta
• osaa kehittää omaa asiantuntijuuttaan.

Toteutustavat

Opintojakso suoritetaan kehittämisprojektina omaan työorgani-saatioon. Se sopii henkilöstöhallin-non, liiketoiminnan, taloushallinnon ym. kehittämiseen.

Ohjaajan hyväksyttyä kehittämisidean, opiskelija rakentaa itse-näisesti projektiportfolion:
• opiskelija laatii projektisuunnitelman, nykytila-analyysin ja toteutussuunnitelmaraportin (teoriaan tukeutuen).
• Organisaation johto antaa lausunnon suunnitelmasta.
• Lopuksi opiskelija tekee yhteenvetoraportin projektista.

Suoritustavat

Oppimisprosessi sisältää luentoja, materiaaleihin tutustumista sekä itsenäisen kehitystehtävän. Opintojakso suoritetaan itse-näisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Kaikki materiaalit sekä luennot ovat saatavissa verkon kautta.

Sisältö

Opinnot syventävät käsitystä liiketoiminnan kehittämistarpeiden tunnistamisesta ja analysoinnista sekä tutustuttaa opiskelijan erilaisiin kilpailustrategioihin muuttuvassa toimintaympäristössä. Moduuli perehdyttää opiskelijan muutostilanteiden käytännön suunnittelutyöhön. Opiskelija saa valmiudet monipuoliseen ja laaja-alaiseen tiedon hyödyntämiseen yrityksen strategia- ja muutostyössä.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan kehittämisprojektina omaan työorgani-saatioon. Se sopii henkilöstöhallinnon, liiketoiminnan, taloushallinnon ym. kehittämiseen.

Ohjaajan hyväksyttyä kehittämisidean, opiskelija rakentaa itse-näisesti projektiportfolion:
• opiskelija laatii projektisuunnitelman, nykytila-analyysin ja toteutussuunnitelmaraportin (teoriaan tukeutuen).
• Organisaation johto antaa lausunnon suunnitelmasta.
• Lopuksi opiskelija tekee yhteenvetoraportin projektista.

Oppimateriaalit

• Luoma, J. 2015. Understanding Change Management through the Psychological Ownership Framework. Exam-ination of Antecedents of Successful Change. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/45564/978-951-39-6129-9_vaitos10042015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Boonstra, J. J. (2013). Cultural change and leadership in organizations: A practical guide to successful organiza-tional change. Chichester; Malden, Mass.: John Wiley & Sons.
• Ha, H. (2014). Change management for sustainability (First edition.). New York, New York (222 East 46th Street, New York, NY 10017): Business Expert Press. E-kirja saatavilla.
• Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Talentum.
• Tuominen, K. 2016. Muutoksen johtaminen.

Opetusmenetelmät

Oppimisprosessi sisältää luentoja, materiaaleihin tutustumista sekä itsenäisen kehitystehtävän. Opintojakso suoritetaan itse-näisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Kaikki materiaalit sekä luennot ovat saatavissa verkon kautta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Opiskelija ei tuota hyväksyttävää projektiportfoliota.

Taso 1:
Opiskelijan laatima projektiportfolio ei vastaa kaikin puolin tehtävänantoa. Hänen kehittämis-ehdotuksensa ovat kaavamaisia.

Taso 2:
Opiskelijan laatima projektiportfolio on suppea ja toteu-tukseltaan viimeistelemätön. Hänen kehittämisehdotuksensa osittain hyödynnettäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3:
Opiskelija osaa laatia projektiportfolion itseohjautuvasti ja hänen kehittämisehdotuksensa ovat hyödynnettävissä.

Taso 4:
Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa ja käyttää tietämystään kehittämisprojektissa osoit-taen asiantuntijuutensa kehittymistä. Hänen kehittämisehdotuksensa ovat perusteltuja organisaatiolle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5:
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti teoriatietoa ja soveltaa tietämystään kehittämispro-jektissa. Hän osaa kehittää omaa asiantuntijuuttaan. Hänen kehittämisehdotuksensa ovat suoraan hyödynnettävissä organisaatiossa.

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut 1. lukuvuoden amk-opinnot hyväksytysti.

Siirry alkuun