Digikansalaisuus sosiaalialan tutkimusavusteisessa kehittämisessä (10op)
Toteutuksen tunnus: YAMK028-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 18.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2021 - 29.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 45
- Koulutus
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistä kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Opiskelija kykenee suuntaamaan sosiaalialan kehittämistä ja arviointikäytäntöjä kansalais- ja aluelähtöiseksi digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämiseksi.
Toteutustavat
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen sekä itsenäinen opiskelu tehtävien suorittamiseksi. Noin 25‒30 tekstisivun (pl. kansisivu, sisällyssivu ja lähdeluettelon sivut) mittainen essee Lapin amk:n opinnäytetyöohjeen esittämisteknisten ohjeiden mukaan.
Sisältö
Opiskelija hallitsee kehittämistyön yhteiskunnallisen ja hyvinvointipoliittisen tarkastelunäkökulman sekä kansalais- ja aluelähtöisen kehittämistyön erilaiset ulottuvuudet. Hän osaa problematisoida kansalais- ja aluelähtöisyyden käsitettä ja sen kontekstia monitieteisesti sekä hallitsee kansalais- ja aluelähtöiset digiajan hyvinvointipalveluiden tuottamisen ja arvioimisen käytännöt welfare mix -mallissa.
Aika ja paikka
25.8.2021 (ke)
27.8.2021 (pe), opinnäytetyön ideapaperin esittely
28.-29.9.2021 (ti-ke)
28.-29.10.2021 (to-pe)
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kansalais- ja aluelähtöisesti:
- ymmärtää sosiaalialan erityspiirteet digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmässä
- tiedostaa digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmässä tapahtuvia muutoksia
- ymmärtää kansalais- ja aluelähtöisyyden merkityksen sosiaalialalla
- tiedostaa digiajan hyvinvointipalveluiden tuottamisen käytännöt welfare mix -mallissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kansalais- ja aluelähtöisesti:
- huomioi sosiaalialan erityspiirteet digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmässä
- huomioi työssään digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmässä tapahtuvia muutoksia
- huomioi kansalais- ja aluelähtöisyyden merkityksen sosiaalialalla toimiessaan
- hyödyntää työssään digiajan hyvinvointipalveluiden tuottamisen käytänteitä welfare mix -mallissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kansalais- ja aluelähtöisesti:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden sosiaalialan erityspiirteet digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmässä
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmässä tapahtuvia muutoksia
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti kansalais- ja aluelähtöisyyden merkitystä sosiaalialalla toimiessaan
- arvioi onnistuneesti työssään digiajan hyvinvointipalveluiden tuottamisen käytänteitä welfare mix -mallissa