Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (5op)
Toteutuksen tunnus: MAT401-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 27.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.02.2021 - 31.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Restonomikoulutus
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Outi Rantala
- Anu Harju-Myllyaho
- Tarja Salmela
- Vastuuopettaja
- Tarja Salmela
- Opintojakso
- MAT401
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ks. kohta opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus. Lisätietoja: opintojakso koostuu kolmen teeman ympärille rakentuvasta luentosarjasta. Luentosarjat pitävät sisällään yhden tai useamman keynote-luennon, jotka löytyvät Moodle-oppimisympäristöstä. Luennot ovat katseltavissa Moodlessa joko heti kurssin alkaessa tai viimeistään 9.2. (jolloin viimeinen luentosarja olisi pidetty fyysisesti Lapin yliopistossa). Opiskelija työstää luentojen pohjalta itsenäisesti kolme pienoisesseetä, joille ilmoitetaan palautusaikaraja. Pienoisesseiden palautuksen jälkeen opiskelija työstää itsenäisesti laajan loppuesseen, joka käsittelee koko kurssisisältöä ja -kirjallisuutta. Loppuesseen aikaraja on maaliskuun alussa (tarkka aika ilmoitetaan kurssin alkaessa).
Luentosarjat ovat:
1) Johdantoluento antroposeeniin, kriittiseen ajatteluun ja matkailun rooliin ”ihmisen ajassa”
Tarja Salmela / Lapin yliopisto: Kriittisen ajattelun merkitys antroposeenin aikakaudella
Outi Rantala / Lapin yliopisto: Matkailu ja luontomatkailu antroposeenin aikakaudella
2) Ilmastonmuutos pohjoisen matkailun silmin
Kaarina Tervo-Kankare / Oulun yliopisto: Pohjoisen matkailun nykytila ja tulevaisuus ilmastonmuutoksen näkökulmasta
3) Matkailun tulevaisuuden visiot ja vaihtoehtoiset matkailun tarinat
Outi Kulusjärvi / Oulun yliopisto: Pohjois-Suomen matkailukeskusten kehittäminen ympäristötietoisen matkailun ja jatkuvan kasvun ideologian ristitulessa
Tarja Salmela / Lapin yliopisto: Toivon kipinöitä läheltä - monilajista yhteiseloa Suomen metsissä
Tavoitteet
Opintojakso avaa matkailututkimuksen ja matkailumaantieteen kriittisten avausten kautta näkökulmia elämään globaalin ympäristökriisin aikakaudella. Opintojakson tavoitteena on luoda ymmärrystä ympäristökriisin ja ilmastonmuutoksen todellisuuksista erityisesti pohjoisen matkailun kontekstissa. Opintojakso kannustaa opiskelijoita visiointiin tulevaisuuden vaihtoehtoisista matkailun tarinoista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata, mitä tarkoitetaan globaalilla ympäristökriisillä ja antroposeenilla, ja mikä on matkailun suhde niihin
- tunnistaa pohjoisten matkailutoimijoiden ilmastonmuutokseen sopeutumisen käytäntöjä
- tunnistaa tämän hetken ja tulevaisuuden matkailuilmiöitä, jotka vastaavat tarpeeseen toimia planeettamme elinkelpoisuuden säilyttämiseksi
- arvioida ristiriitoja ja haasteita, jotka liittyvät matkailun kehittämiseen kasvuideologian ja samanaikaisen kasvavan ympäristötietoisuuden ristitulessa
- hahmottaa Suomen ja Lapin metsien ja kansallispuistojen monilajista yhteiseloa yhtenä tulevaisuuden kestävän lähimatkailun potentiaalisena fokuksena.
Toteutustavat
Opintojakso suoritetaan luentoihin ja kirjallisuuteen perustuvilla pienoisesseillä + laajemmalla loppuesseellä. Itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan noin 135 h.
Suoritustavat
Keynote-luentoihin perustuvat pienoisesseet sekä loppuessee, joka käsittelee sekä kurssikirjallisuutta että luentoja.
Sisältö
- Matkailu globaalin ympäristökriisin aikakaudella
- Ilmastonmuutos
- Antroposeeni
- Lähimatkailu
- Kestävä matkailu
- Pohjoinen luonto
- Monilajisuus
- Vaihtoehtoiset matkailun tarinat
Aika ja paikka
3.2.-31.3.2021, Moodle-oppimisympäristö (itserekisteröitymisavain lähetetään opiskelijoille pian ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen).
Oppimateriaalit
Huijbens, E.H. & Gren, M. (2018) Introduction: Tourism and the Anthropocene: An Urgent Emerging Encounter. In Gren, M. & Huijbens, E.H. (eds.) Tourism and the Anthropocene, 1st edition. Routledge.
Hall, M. (2018) Loving nature to death: Tourism consumption, Biodiversity loss and the Anthropocene. In Gren, M. & Huijbens, E.H. (eds.) Tourism and the Anthropocene, 1st edition. Routledge.
Oheiskirjallisuus kurssikirjallisuuden lisäksi:
ILA (Intraliving in the Anthropocene) -ryhmän blogipostaukset (www.ilarctic.com/blog)
- Salmela, T. (10.2.2020) From situated knowledges to tourism trends: adaptation, brag and shame in precarious times
- Valtonen, A. & Rantala, O. (19.11.2019) Walking with rocks – and thinking with them
- Salmela, T. & Rantala, O. (1.10.2019) Field course on tourism destination development
- Milde, J. (9.9.2019) Families: let’s learn with nature in Finnish Lapland!
- Toivanen, T. & Pelttari, M. (2017) Tämä ihmisen maailma? – Planeetan hätätila, antroposeenikertomuksen kritiikki ja antroposeenin vaihtoehtoinen historia. Tiede & Edistys 1/2017.
Sekä muu luennoitsijan opintojakson alussa ilmoittama ja Moodle-oppimisympäristöstä löytyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Moodle-oppimisympäristö, jossa videoidut keynote-luennot. Opintojakso suoritetaan luentoihin ja kirjallisuuteen perustuvilla pienoisesseillä + laajemmalla loppuesseellä. Itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan noin 135 t.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi ajoittuu ajalle 3.2.-31.3.2021. Opiskelijan tulee valmistautua työskentelemään kurssilla aktiivisesti itsenäisellä otteella, katsoen videoidut keynote-luennot ja työstäen niiden pohjalta tiettyyn aikarajaan mennessä kolme pienoisesseetä annettujen ohjeistuksien mukaisesti. Tämän jälkeen opiskelija työstää itsenäisesti loppuesseen, jolle on myös asetettu aikaraja sekä ohjeistus sen sisällöstä ja muodosta. Tarkat aikarajat sekä pienoisesseiden että loppuesseiden osalta ilmoitetaan kurssin alkaessa. Ne ajoittuvat kurssin toteutusajalle helmi-maaliskuulle. Itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan noin 135 t.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Esitietovaatimukset
Kurssia ei suositella ensimmäisen vuoden opiskelijoille (kyseessä on aineopintotason kurssi).
Lisätiedot
Tammikuun lopussa ilmoittautumisajan päätyttyä opiskelijat saavat sähköpostitse Moodle-itserekisteröitymisavaimen rekisteröityäkseen kurssille. Vain itserekisteröitymisavaimella kurssille rekisteröityneet opiskelijat voivat osallistua kurssille. Opintojakso on tarjolla Lapin yliopiston puolella aineopintojen tason opintoina. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijalta vaaditaan kurssilla kykyä haastavien oppimisteemojen käsittelemiseen, vahvaa omatoimisuutta itsenäisen työskentelyn organisoimiseksi sekä akateemista kirjoitustaitoa.