Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (15op)

Toteutuksen tunnus: R702TL11OJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.09.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2021 - 09.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
13 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Opettajat
Minttu Uuksulainen
Tarja Pykäläinen
Ritva Pinola
Noora Majava
Sari Kilpeläinen
Vastuuopettaja
Marika Kunnari
Opintojakso
R702TL11OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

* lapsiperheiden palvelu- ja tukijärjestelmä
* yhteistyöä muiden toimijoiden kanssa
* raskaanaolevan ja synnyttävän perheen terveydenhoitotyö
* synnytyksen jälkitarkastus ja lapsivuodeaika
* isyyden tunnustaminen
* perhevalmennus
* imetysohjaus
* raskaudenkeskytys
* lapsettomuus
* kesksenmeno
* raskaudenehkäisy
* sukupuolitaudit
* seksuaaliterveys
• kasvun kehityksen eri osa-alueiden seurata ja seulontamenetelmät sekä keskeiset jatkohoitoon ohjaamisen tavat
• elintapojen ja ympäristön merkitys lapsen terveydelle
* lapsen ja perheen voimavarojen sekä erityisen tuen tarpeen tunnistaminen
* vanhemmuuden ja parisuhdeteen vahvistaminen
• perheen elintapojen ohjaus
• varhainen avoin yhteistyö
* varhaisen vuorovaikutuksen menetelmäosaaminen
* rokotusosaaminen
* Kouluterveyden tutkimukset
* Kouluterveydenhuollon historia, lait, asetukset ja ohjeet
* Palvelujärjestelmä, sidosryhmät
* Koululaisen ja opiskelijan voimavarat ja mielenterveyden edistämminen
* Koulu- ja opiskeluth:n tavoitteet
* Terveystarkastukset
* Terveysneuvonta, ohjaustehtävä
* Opiskelukyky
* Kouluyhteisön terveyden edistäminen

Tavoitteet

Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Suunnittelet, toteutat ja arvioit lasta odottavan perheen, eri-ikäisen lapsen ja nuoren perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan sekä vahvistamisen yhteistyössä perheiden kanssa. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Osaat käyttää terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa. Osaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.
Suunnittelet, toteutat ja arviot vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistat osallisuutta. Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä sekä tukea terveyttä edistäviin valintoihin.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin. Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa. Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta. Osaat selvittää koulun terveystiedon opetuksen sisällöt eri-ikäisille ja osallistua opetuksen yhteissuunnitteluun sekä toteutukseen. Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
- Lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonta ja ohjaus sekä isyyden tunnustaminen
- Raskauden riskitekijät ja niiden tunnistaminen sekä hoitoonohjaus, erityisen tuen ja seurannan tarve
- Varhainen vuorovaikutus ja tuki
- Imetysohjaus
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
- Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
- Perheen voimavarojen tukeminen, vanhempien terveys ja hyvinvointi ja monikulttuurinen verkostotyö
- Varhainen avoin yhteistyö, huolen puheeksi ottaminen
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
- Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen yhteistyö
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen

Aika ja paikka

01.03.-09.05.2021
Lähipäivät kampuksella:
1.- 2.3., 16.3., 7.-8.4., 19.4., 5-6.5
Verkko-opetus AC : 25.2. klo. 15-16 (info), 18.3 .klo.8.15-16, 22.3. klo. 8.15-11.45, 23.3. klo. 8.15-11.45, 25.3. klo. 12.30-16,
30.3. klo 8.15-13.30, 12.4. klo. 8.15-11.45, 13.4. klo 14.30- 18.00, 19.4. klo.8.15-16 21.4. klo. 8.15-11.45, 26.4. klo. 12.30-16, 7.5 klo. 8.15-15

Oppimateriaalit

Juha Tapanainen | Naistentaudit ja synnytysoppi | Helsingin yliopisto
Emmi Lehto ja Kati Qvist YMPÄRILEIKATUN NAISEN SYNNYTYKSEN AIKAINEN HOITOTYÖ. Löytyy osoitteesta: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132339/Emmi_Lehto_ja_Kati_Qvist.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ja kirjakaupasta tai kirjastosta
Kirja: Waris Dirie, Cathleen Miller
Aavikon kukka 2010
/thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen
http:// terveyskylä.fi/lastentalo
http:// terveyskylä.fi/mielenterveystalo ( lasten mielenterveys- ja nuorten mielenterveystalo)
http://www.väestöliitto.fi
http:// aivoliitto.fi
http:// adhdliitto
http:// terveysportti.fi
lasten lihavuus – käypähoitosuositus:
Lastenneuvolan käsikirja: https://www.thl.fi/fi/ https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja Toim. Mäki, Wikström, Hakulinen- Viitanen, Laatikainen : https://www.thl.fi/fi/
Vane -Psy vauvan neurologisen ja psyykkisen kehityksen arviointimenetelmä. Kirsi Mustonen. NMI. 2007.
Lapsen ensimmäinen vuosi. kehitys ei etene odotetusti –mitä tehdä? Salpa Pirjo , Autti-Rämö Ilona. Hygieia.
Terveydenhoitajan osaaminen: Haarala, Honkanen, Mellin, Tervaskanto-Mäentausta2008. Edita
Lasten terveys. LATE-tutkimuksen perustulokset lasten kasvusta, kehityksestä, terveydestä, terveystottumuksista ja kasvuympäristöstä. Mäki, Hakulinen jne…late-työryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. raportteja 2/ 2010 ( löytyy myös netistä)
Lastensuojelun käsikirja https://www.thl.fi
Esikko. Lapsen esikielellisen kommunikaation ja kielen ensikartoitus. Laakso, Eklund, Poikkeus: NMI. 2011.
Kotineuvola Duodecim http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_teos=kot
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=6B679689C9A221DDB9A5334F90D5E665?id=hoi50034
Lasten ruoka- aine allergiat – käypähoitosuositus:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50026.pdf
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex) ja asetus 338/2011
THL:n sivusto KOULUTERVEYDENHUOLTO ja OPISKELUTERVEYDENHUOLTO
THL:n sivusto opiskeluterveydenhuoltoa koskevista oppaista: https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/lait_ja_oppaat/opiskeluhuolto/suositukset_ja_oppaat
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014 - 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos, Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen 2015 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
Jussi Aaltonen: Turvataitoa nuorille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90817/Opas_21%20_verkko.pdf?sequence=1
Kasvun kumppanit - verkkopalvelu lasten hyvinvointia vahvistamassa Thl:n sivuilla
Opiskeluhuoltolaki: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130067
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa 2016:
http://www.julkari.fi
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/kouluterveyskysely
https://neuvokasperhe.fi/
TOTA- nuorten elintapaohj:
https://sydanliitto.fi/ammattilaisnetti/elintapaohjaus/tota-nuorten-elintapaohjaukseen#ruoka
Muu ajankohtainen materiaali
Englanniksi
• Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen --- kirjallinen/ suullinen tentti
Odottavan perheen kanssa työskentelytaidot
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja
työskentelytaidot näyttönä

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät, luennot,työpajat,webinaarit, projektiluontoiset opinnnot, itsenäiset tehtävät, ohjaustehtävä, tentti
Lähiopetus: Pakolliset työpajat kampuksella, Verkko-opetus ( Ac.ssä): läsnäolo vähintään 80%

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Odottavanperheen, lastenenuvolatyön ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti ja mahdolliset osaamisen näyttöjen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen: kirjallinen/ suullinen tentti sekä odottavan perheen kanssa työskentelytaidot näyttönä.
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja
työskentelytaidot näyttönä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

15 op , 402 tuntia opsikelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2
Osaat kartoittaa ja tunnistaa joitakin lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat tunnistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää joitakin terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat kuvata keinoja, joilla arvioidaan odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat keskeiset raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat kuvata keinoja, joilla ohjataan ja tuetaan asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat tunnistaa kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeimpiä terveydellisiä vaatimuksia sekä osaat kuvata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehityksen seurantaa tästä näkökulmasta.
Tunnistat terveysalan asiantuntijan roolin oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3-4
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja asiakaslähtöisesti ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti ja soveltaen terveyden edistämisen työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden ja perheiden kanssa hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat perustellusti valita keinoja, joilla ohjaat ja tuet asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat perustellen arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat aloitteellisesti toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun