Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 799Y8IOJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.09.2020 - 16.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.03.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija
Opettajat
Soili Vesterinen
Satu Elo
Vastuuopettaja
Soili Vesterinen
Ryhmät
K72Y20S
Ylempi amk-koulutus, Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija (virtuaalitoteutus), syksy 2020
Opintojakso
799Y8IOJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Johtaminen ja tukirakenteet näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tiedolla johtaminen
Näyttöön perustuvaa toimintaa tukeva työympäristö
Lean

Tavoitteet

Opiskelija osaa ottaa vastuun näyttöön perustuvan toiminnan toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa kehittää ja uudistaa työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hyvinvointia ja terveyttä edistäviä interventioita sisältäen menettelyt siitä, miten parhaat käytännöt tunnistetaan, otetaan yleiseen käyttöön ja vakiinnutetaan osana johtamistyötä ja työyksiköiden arkea.

Sisältö

- Johtaminen ja tukirakenteet näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Tiedolla johtaminen
- Näyttöön perustuvaa toimintaa tukeva työympäristö
- Lean

Aika ja paikka

AC 23.3.2021 kellonaika tarkentuu myöhemmin
AC 12.4.2021 kellonaika tarkentuu myöhemmin

Oppimateriaalit

Kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta - tarpeesta tuloksiin. Skhole Oy.
Holopainen A., Junttila K., Jylhä V., Korhonen A., & Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.

Opetusmenetelmät

Toteutustapa tarkentuu syksyllä 2020.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1–T2:

Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti
-tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä
-tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3–H4:

Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntä
-soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K 5:

Opiskelija
-luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden
-hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti
työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.

Siirry alkuun