Skip to main content

Johdatus ohjelmointiin (5cr)

Code: R504TL95-3002

General information


Enrollment
19.03.2021 - 12.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 96
Teachers
Tuomas Valtanen
Teacher in charge
Tuomas Valtanen
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Course
R504TL95

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

1. Ohjelmallinen ajattelu ja ohjelmoinnin perusteet
2. Ehtolauseet ja merkkijonojen käsittely
3. Toistolauseet ja kokoelmat
4. Funktiot ja tiedostot
5. Olioiden perusteet
6. Muut aiheet:
- Ongelmanratkaisu
- Ohjelmoinnin ja tietokoneen välinen suhde
- Python vs. C-pohjaiset ohjelmointikielet
- Pythonin lisäkirjastot/-moduulit

Objective

Opiskelija osaa suunnitella pieniä ohjelmia, hallitsee ohjelmoinnin logiikan, rakenteisen ohjelmoinnin ohjausrakenteet ja hyvät ohjelmointikäytännöt sekä osaa hyödyntää kirjastofunktioita. Opiskelija osaa tilanteeseen sopivalla tavalla soveltaa internetin lähteistä löytyviä ohjelmointiratkaisuja omaan työhönsä.

Content

- Algoritminen ajattelu ja ohjelmointiparadigmat
- Ohjelmointiympäristöt ja versionhallintatyökalut
- Ohjelmoinnin peruskäsitteet
- Rakenteinen ohjelmointi
- Kirjastot

Materials

Luentomateriaali
- Verkkomateriaali
- Esimerkit ja live-ohjelmointi
- Harjoitukset
- Web-oppimisympäristöt
- CodeCombat-ohjelmointioppimisympäristö

Teaching methods

Opintojakso pidetään heti opintojen alussa, jolloin ohjelmointikokemusta ei edellytetä. Opintojaksolla käytettävä ohjelmointikieli on Python (versio 3).
Muutoin opintojakson tunnit ovat Adobe Connect (AC) -etäopetusjärjestelmässä lukujärjestyksen mukaisesti. Luentojen ja harjoitusten tueksi järjestetään koodipajatoimintaa hyödyntäen Adobe Connect (AC) -etäopetusjärjestelmää.
Opiskelija tekee itsenäisesti harjoituksia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija ymmärtää rakenteisen ohjelmoinnin periaatteet sekä osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia ohjelmia.

Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin perusrakenteiden (valinta- ja toistorakenteet) lisäksi funktioita ja tietorakenteita.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan perustason ohjelmointiongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa kirjallisuudesta ja digitaalisista materiaaleista.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Opiskelija osaa valita tehtävään tarkoituksenmukaiset ratkaisualgoritmit, suunnitella ohjelmointitehtäviään ja hakea ratkaisuja ohjelmointiongelmiin itsenäisesti hyödyntäen webin tarjoamia materiaaleja kehitystyössään.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja ylläpidettävää ohjelmakoodia, jossa hyödynnetään tarkoitukseen soveltuvia tietorakenteita ja ratkaisualgoritmeja. Tekeminen on suunnitelmallista. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ohjelmointiongelmia.

Go back to top of page