Johdatus ohjelmointiin (5cr)
Code: R504TL95-3002
General information
- Enrollment
- 19.03.2021 - 12.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.08.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 96
- Teachers
- Tuomas Valtanen
- Teacher in charge
- Tuomas Valtanen
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Harjoitusryhmä 3
- Course
- R504TL95
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
1. Ohjelmallinen ajattelu ja ohjelmoinnin perusteet
2. Ehtolauseet ja merkkijonojen käsittely
3. Toistolauseet ja kokoelmat
4. Funktiot ja tiedostot
5. Olioiden perusteet
6. Muut aiheet:
- Ongelmanratkaisu
- Ohjelmoinnin ja tietokoneen välinen suhde
- Python vs. C-pohjaiset ohjelmointikielet
- Pythonin lisäkirjastot/-moduulit
Objective
Opiskelija osaa suunnitella pieniä ohjelmia, hallitsee ohjelmoinnin logiikan, rakenteisen ohjelmoinnin ohjausrakenteet ja hyvät ohjelmointikäytännöt sekä osaa hyödyntää kirjastofunktioita. Opiskelija osaa tilanteeseen sopivalla tavalla soveltaa internetin lähteistä löytyviä ohjelmointiratkaisuja omaan työhönsä.
Content
- Algoritminen ajattelu ja ohjelmointiparadigmat
- Ohjelmointiympäristöt ja versionhallintatyökalut
- Ohjelmoinnin peruskäsitteet
- Rakenteinen ohjelmointi
- Kirjastot
Materials
Luentomateriaali
- Verkkomateriaali
- Esimerkit ja live-ohjelmointi
- Harjoitukset
- Web-oppimisympäristöt
- CodeCombat-ohjelmointioppimisympäristö
Teaching methods
Opintojakso pidetään heti opintojen alussa, jolloin ohjelmointikokemusta ei edellytetä. Opintojaksolla käytettävä ohjelmointikieli on Python (versio 3).
Muutoin opintojakson tunnit ovat Adobe Connect (AC) -etäopetusjärjestelmässä lukujärjestyksen mukaisesti. Luentojen ja harjoitusten tueksi järjestetään koodipajatoimintaa hyödyntäen Adobe Connect (AC) -etäopetusjärjestelmää.
Opiskelija tekee itsenäisesti harjoituksia.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija ymmärtää rakenteisen ohjelmoinnin periaatteet sekä osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia ohjelmia.
Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin perusrakenteiden (valinta- ja toistorakenteet) lisäksi funktioita ja tietorakenteita.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan perustason ohjelmointiongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa kirjallisuudesta ja digitaalisista materiaaleista.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Opiskelija osaa valita tehtävään tarkoituksenmukaiset ratkaisualgoritmit, suunnitella ohjelmointitehtäviään ja hakea ratkaisuja ohjelmointiongelmiin itsenäisesti hyödyntäen webin tarjoamia materiaaleja kehitystyössään.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja ylläpidettävää ohjelmakoodia, jossa hyödynnetään tarkoitukseen soveltuvia tietorakenteita ja ratkaisualgoritmeja. Tekeminen on suunnitelmallista. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ohjelmointiongelmia.