Työyhteisö- ja kansainvälistymisosaaminen (10op)
Toteutuksen tunnus: R705L4OJ-16002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2016 - 31.07.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaat yritystoiminnan taloushallinnon keskeiset periaatteet ja yrittämisen muodot liikuntapalveluiden tuottamisessa. Tunnet päiväkotien, järjestöjen ja urheiluseurojen toimintaa säätelevän lainsäädännön, henkilöstöhallinnon ja taloushallinnon perusteet. Osaat arvioida varhaislapsuuden liikuntatoiminnan ja lapsuusajan vapaaehtois- ja seuratyön organisaatioiden toimintaa kasvatuksellisista ja henkilöstö- sekä taloushallinnollisista peruslähtökohdista. Ymmärrät esimies- ja alaisosaamisen merkityksen työyhteisöissä ja osaat arvioida omaa osaamisen kehittymistä.
Osaat käyttää Rovaniemen ammattikorkeakoulun tietopalveluja monipuolisesti. Tunnet Rovaniemen ammattikorkeakoulun kansainväliset yhteistyöverkostot ja opit löytämään vaihtoehtoisia mahdollisuuksia osaamisesi kehittämiseksi. Kehität monimuotoisesti englanninkielen osaamistasi.
Osaat tehokkaan viestinnän keskeiset asiakirjamallit ja hallitset asiakirjojen muotovaatimukset käytännössä. Osaat tietotekniikan keskeiset sovellukset sosiaalisessa mediassa ja osaa hyödyntää sekä tuottaa tietoa asianmukaisesti yleisimpiä tietotekniikan sovelluksia vaihtelevasti käyttäen.
Löydät ja osaat valita sopivimmat tiedonlähteet. Tunnistat tutkimus- ja ammatillisen tiedon eri ilmentymät ja lajit. Osaat arvioida tiedonlähteitä ja verkkosivustoja ja arvioit löytämääsi tietoa kriittisesti. Ymmärrät tiedon käyttöön
Teema 1. Työyhteisöosaaminen 5op (Syklit 1-2)
Teema 2. Kansainvälistymisosaaminen 5op (Syklit 3-4)
Sisältö
Oppimisen ja osaamisen kehittäminen toteutuu tapausperustaista oppimista soveltaen kahdessa teemassa ja neljän eri tapauksen avulla
Case 1: Liikunta-alan organisaatio työnantajana
Case 2: Kansainvälistymisosaaminen ( Case Manchester)
Case 3: Ammatillinen osaaminen/ liikunnanohjajan TKI -toiminta ( Kihun liikuntatutkimus)
Case 4: Työyhteisöosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
( 1 – 2 )
Hyvä
( 3 – 4)
Kiitettävä
( 5 )
Tunnistaa työyhteisöihin liittyviä keskeisiä osaamisia, oikeudellisia asioita ja sääntelyä
Kuvaa informaatioteknologista osaamistaan ja kehittymistä ohjeiden mukaisesti ja tietää tietotekniikkaan liittyvät yleisimmät sosiaalisen median sovellukset. Käyttää vielä yksipuolisesti tiedonhakujärjestelmiä ja vieraskielisiä lähteitä
Käyttää vierasta kieltä suullisessa viestin-nässä ja tiedonhaussa rajoitetusti ja ohjattuna
Tunnistaa tiedontarpeensa yleisellä tasolla ja lähestyy tiedontarvettaan joillakin aiheen käsitteillä. Arvioi löydettyä tietoa yksipuolisilla kriteereillä
Osaa kuvailla työyhteisöjä tarkoituksenmu-kaisesti huomioiden myös sääntelyn, säädökset ja suositukset sekä niiden käytön
Kuvaa informaatioteknologista osaamis-taan ja sen kehittymistä perustellusti ja tuntee tietotekniikkaan liittyvät sosiaalisen median sovellukset perusteita laajemmin
Käyttää monia eri tiedonhakujärjestelmiä ja osaa itsenäisesti hakea toimintaympä-ristöihin liittyvää kotimaista ja vieraskielistä tietoa
Käyttää vierasta kieltä suullisessa viestin-nässä ja tiedonhaussa aktiivisesti ja itsenäisesti
Osaa määrittää tiedontarvettaan ja lähestyy tiedontarvettaan useilla eri käsitteillä. arvioi löydettyä tietoa eri näkökulmista
Ymmärtää työyhteisöosaamisen ja sääntelyn merkityksen ja osaa kriittisesti ja monipuolisesti arvioida työyhteisöjen toimintaa
Kuvaa ja arvioi informaatioteknologista osaamistaan ja sen kehittymistä perustellusti ja käyttää sopivimpia menetelmiä ja sekä lähdeaineistoja monipuolisesti
Käyttää vierasta kieltä suullisessa viestinnässä ja tiedonhaussa aktiivisesti, monipuolisesti ja vuorovaikutusta edistävällä tavalla
Määrittelee perustellen tiedontarvettaan ja lähestyy tiedontarvettaan useilla eri avainkäsitteillä sanastoja hyödyntäen. Arvioi löydettyä tietoa monesta eri näkökulmasta ja vertailee eri lähteistä saatua tietoa toisiinsa