Siirry suoraan sisältöön

Alakouluikäisen lapsen kokonaisvaltainenkehitys ja kasvaminen liikuntaan (10op)

Toteutuksen tunnus: R705L3OJ-16002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 31.07.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Heikki Hannola
Vastuuopettaja
Heikki Hannola
Opintojakso
R705L3OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojaksolla opit ymmärtämään yhteiskunnalliset perusteet liikuntaan kasvattamiselle. Ymmärrät liikunta-aktiivisuuden merkityksen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja tulet vakuuttuneeksi siitä, että lapsuuden liikunnan motivaatioilmasto voi lisätä aikuisiän liikuntaharrastusta ja parantaa tulevaisuuden työkykyä ja elämän laatua. Tunnet alakouluikäisen lapsen motorisen oppimisen ja kehityksen tunnuspiirteet ja opit ikäryhmän liikunnan ohjaamiseen tarvittavat henkilökohtaiset taidot sekä pedagogiset tiedot.
Tiedät soveltavan liikunnan yhteiskunnalliset lähtökohdat, toimintamuodot ja organisaatiot. Tunnet yleisimpiä erityisen tuen tarvetta aiheuttavia syitä ja tiedät, miten niitä huomioidaan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Ymmärrät inkluusion merkityksen liikunnanohjaustoiminnassa.
Osaat asettaa ohjaamisellesi psykomotorisia, kognitiivisia ja sosiaalisia tavoitteita ja osaat todentaa tavoitteiden toteutumista käyttäen erilaisia mittareita
Tunnet lasten urheiluvalmennuksen lähtökohdat, urheiluseuratyön organisaation, tavoitteet ja toimintaperiaatteet. Kehität englannin kielen osaamistasi.
Teema 1. Kasvatus liikunnan avulla – kasvaminen liikuntaan            4 op                      (syklit 1-3)
Teema 2. Liikuntakykyisyyden tutkiminen ja arviointi                       3 op                       (syklit 4-5)
Teema 3. Koulun ulkopuolisen liikunnanohjauksen yksilöllinen         3 op                    (Syklit 6-7)
               ja inklusiivinen suunnittelu

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
( 1 – 2 )
Hyvä
( 3 – 4)
Kiitettävä
( 5 )
Tunnistaa alakouluikäisen lapsen motoriseen oppimiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osaa ohjatusti arvioida liikuntakykyisyyttä suunniteltaessa liikunnan ohjaustoimintaa.
Ohjaustoiminnassaan toteuttaa suunnitelmaansa käyttäen pedagogisia menetelmiä suunnitelmallisesti omista lähtökohdistaan käsin.

Kuvatessaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen liikunnan suunnittelua ja toteutusta osoittaa tietävänsä soveltavan liikunnan ja liikunnan soveltamisen periaatteet.

Tunnistaa alakouluikäisen lapsen motoriseen oppimiseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ja osaa itsenäisesti arvioida lapsen liikuntakykyisyyttä suunnitellessaan liikunnan ohjaustoimintaa.
Ohjaustoiminnassaan käyttää erilaisia pedagogisia menetelmiä ja huomio yksilön ryhmässä.


Kuvatessaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen liikunnan suunnittelua ja toteutusta osaa soveltaa tietämystään soveltavasta liikunnasta ja erityisen tuen tarvetta aiheuttavista tekijöistä.
Soveltaa alakouluikäisen lapsen motorisen oppimisen ja liikuntakykyisyydentutkimisen tietojaan suunnitellessaan, ohjatessaan ja arvioidessaan liikunnanohjaustoimintaansa.
Ohjaustoiminnassaan käyttää pedagogia menetelmiä soveltaen niitä ryhmän tarpeiden mukaan.



Kuvatessaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen liikunnan suunnittelua ja toteutusta osaa laajasti soveltaa tietämystään soveltavasta liikunnasta ja erityisen tuen tarvetta aiheuttavista tekijöistä.

Siirry alkuun