Siirry suoraan sisältöön

Liikkuvan lapsen kehityksen tukeminen (15op)

Toteutuksen tunnus: R705L2OJ-16002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 31.07.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Heikki Hannola
Vastuuopettaja
Heikki Hannola
Opintojakso
R705L2OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojaksolla otat vastaan oppimishaasteen omasta ja ryhmän oppimisesta ja erityisesti lapsen ehdoilla sekä lapsen parhaaksi tapahtuvan monipuolisen ja kokonaisvaltaisen liikuntatoiminnan kehittämisestä. Tulet ymmärtämään kokonaisvaltaista näkemystä ihmisestä, jossa psyykkiset, kognitiiviset, emotionaaliset, sosiaaliset ja somaattiset toiminnot ovat toisistaan riippuvia – keho, mieli, tunne ja järki muodostavat kokonaisuuden.

Opit yhdistämään lapsen liikkumisen kannalta keskeisen anatomisen ja fysiologisen tiedon ja ravitsemuksen lapsen kehittymiseen ja soveltamaan tiedon toiminnalliseen anatomiaan. Ymmärrät motorisen oppimisen prosessina. Opit havainnoimaan liikesuoritusten onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ja käyttämään informaatiota laadullisen tutkimuksen tekemiseen.

Löydät hyödyllistä tietoa ja malleja leikkivän lapsen maailmaan ja siihen, miten liikunnallinen perusta rakennetaan. Kehität omaa ryhmätoimintaosaamistasi, liikuntaosaamistasi, pedagogisia taitoja ja alle kouluikäisen lapsen ohjaamisen taitoja. Opit ymmärtämään lapsen arvomaailmaa ja pelisääntöjä, jotka luovat perustan lasten liikuntaan ja osaat ottaa toiminnassaan huomioon eettiset ja juridiset näkökulmat varhaislapsuuden toimintaympäristössä

Teema1. Alle kouluikäisen lapsen kehitys                    6 op             (syklit  1-3)
Teema 2. Motoristen taitojen tutkimus ja arviointi        3 op             (syklit  4-5)
Teema 3. Lapsen ohjaaminen                                       6 op             (syklit  6-7)

Sisältö

Moodle avain: R705L24v41n

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi


Tyydyttävä (1-2)
Hyvä (3-4)
Kiitettävä (5)
Tunnistaa yleiset varhaislapsuuden kokonaisvaltaisen liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät
Arvioi ja kehittää ohjatusti omaa osaamistaan, ryhmän toimintaa, liikuntaosaamista ja eettistä sekä pedagogista osaamista varhaislapsuuden liikunnan toimintaympäristössä
Osaa ohjattuna havainnoida ja arvioida motorisia taitoja tutkimuksellisuuteen liittyvät yleisimmät perusperiaatteet huomioiden
Ymmärtää keskeiset varhaislapsuuden kokonaisvaltaisen liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät

Arvioi ja kehittää itsenäisesti omaa osaamistaan, ryhmän toimintaa, liikuntaosaamista ja eettistä sekä pedagogista osaamista varhaislapsuuden liikunnan toimintaympäristössä
Osaa itsenäisesti havainnoida ja arvioida motorisia taitoja tutkimuksellisuuteen liittyvät keskeiset perusperiaatteet huomioiden

Kehittää perustellen ymmärrystä varhaislapsuuden kokonaisvaltaisen liikunnan psyykkisistä, fyysisistä ja sosiaalipsykologisista kehitystekijöistä

Arvioi ja kehittää itsenäisesti ja yhteistoiminnallisesti omaa osaamistaan, ryhmän toimintaa, liikuntaosaamista ja eettistä sekä pedagogista osaamista varhaislapsuuden toimintaympäristössä

Osaa itsenäisesti havainnoida, arvioida ja kehittää motorisia taitoja tutkimuksellisuuteen liittyvät keskeiset perusperiaatteet huomioiden

Siirry alkuun