Kartoitusmittaukset (5op)
Toteutuksen tunnus: R501ML27OJ-18007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.10.2020 - 25.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Maanmittaustekniikan koulutus
- Opettajat
- Timo Karppinen
- Janne Matilainen
- Vastuuopettaja
- Timo Karppinen
- Ajoitusryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- Opintojakso
- R501ML27OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on syventää Mittauskojeet- ja menetelmät -opintojaksolla opittujen teemojen hallintaa sekä lisätä ymmärrystä mittausten suunnittelun ja virheiden hallinnan merkityksestä mittaustoiminnassa. Opiskelija osaa käyttää tavanomaisia mittauskojeita niin, että niillä saavutetaan kartoitus- ja merkintämittauksissa paras mahdollinen tarkkuus.
Teemat:
- Kartoitusmittausten menetelmät ja suunnittelu
- Mittausten virheiden ja tarkkuuden hallinta
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
Opintojakso täydentää syksyn mittaustekniikan opintoja. Opintojaksolla käsitellään muun muassa mittausten virheitä ja tarkkuutta, geodeettisia leikkauksia ja Helmertin muunnosta. Erityisesti takymetrimittauksiin liittyvät asiat ovat esillä.
Aika ja paikka
01.01.2021-20.5.2021. Rovaniemi, Rantavitikka.
Oppimateriaalit
Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet ja opettajien materiaalit Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opetus ja oppiminen muodostuvat verkkoluennoista, lähijaksojen mittausharjoituksista ja laskuharjoituksista sekä itsenäisestä opiskelutyöstä.
Harjoitukset ja ryhmätyöt, sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristönä toimii AC-luokka ja Lapin AMK:n tilat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
NULL