Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys (7 op)

Toteutuksen tunnus: K702HL21AOJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 15.02.2021

Ajoitus

22.02.2021 - 18.04.2021

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Opettaja

  • Pipsa Vilen
  • Anne Puro
  • Tarja Jussila
  • Eija Kehus
  • Heidi Korhonen
  • Päivi Hietala
  • Anitta Örn

Vastuuhenkilö

Eija Kehus

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • KA72H21K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Kemi, kevät 2021

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä A
  • Harjoitusryhmä B

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Osaat ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista.

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka

Sisältö

Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka
Teema 3. Ruotsi

Oppimateriaalit

Kirjat:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
PS-kustannus.
-Wellman E.2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä.
Artikkelit: Kangasniemi, M., Pakkanen, P. & Korhonen, A. 2014. Professional ethics in nursing: an integrative review
Korhonen E-S., Nordman, T. & Eriksson, K. 2015.Technology and its ethics in nursing and caring journals: An integrative literature review
Hopia, H., Lottes, I. &Kanne, M. 2016. Ethical concerns and dilemmas of Finnish and Dutch health professionals                                  
Väitöskirja:
Haho, A. 2006. Hoitamisen olemus. Hoitotyön historiasta, teoriasta ja tulkinnasta hoitamista kuvaviin teoreettisiin väittämiin.
Verkkomateriaali:Skhole

Opetusmenetelmät

- Lähiopetus
- Työpajat
- Itsenäinen opiskelu
- Verkko-opinnot
- Teemapäivä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 13.4.2021, uusinta: Examissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- osallistuminen kontaktiopetukseen 100%:sti
- ryhmätöiden ja yksilötehtävien tekeminen hyväksytysti
- etiikan verkkotentti Skhole hyv.
- Monikulttuurisuus-tentti Digicampus Moodle hyv.
- yksilöllinen tentti (0-5)
- Ruotsi: suullinen ja kirjallinen osuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Hyvä
Kiitettävä
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.