Siirry suoraan sisältöön

Tuotantolaitosten sähköistys ja automaatioprojekti (5op)

Toteutuksen tunnus: K53SL141OJ-18009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 10.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.02.2021 - 23.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettajat
Jaakko Etto
Heikki Isometsä
Vastuuopettaja
Jaakko Etto
Opintojakso
K53SL141OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Projektiryhmä (2-3 opiskelijaa)
Projektin tavoitteiden esittely
Projektinkeskeisten materiaalien ja standardien esittely
Projektisuunnitelman laatiminen ja palaute
Projektin työvaiheet ja niiden sisältö
Projektin tavoitteiden vaatimien suunnittelutehtävien tekeminen ja laskelmien laskenta
Projekti etenee ohjauskertojen ja palautteen avulla (AC ohjaus + ohjausmuistio)
Tarvittavat päätökset ja valinnat
Projektiraportin laatiminen ja esitys
Palaute

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle tietämys tuotantolaitosten sähköistyksen ja automaation toteuttamiseen pienissä ja suuremmissa kohteissa. Opiskelija perehtyy tuotantolaitosten sähköistyksen, sähkönjakelun, kenttäinstrumentoinnin ja automaation toteuttamisvaihtoehtoihin ja toteutusten suunnittelussa tuotettaviin dokumentteihin. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa käytännössä pienen prosessin sähköistyksen ja automaation.

Sisältö

- Tuotantolaitoksen sähköistyksen projektin läpivienti
- Tuotantolaitoksen automaation projektin läpivienti
- Projektityöskentely (Ryhmä 3-5 opiskelijaa)
- Tuotantolaitoksen sähköistys- ja automaatiosuunnitelmien laatiminen
- Prosessien huomioiminen sähkö- ja automaatiosuunnittelussa
- Tekniset piirustukset, standardit
- Projektidokumentaatio
- Erilaiset moottorilähdöt, MCC, kenttäinstrumentointi, sähkönjakelu ja automaatio
- Pienen tuotantolaitoksen prosessisähköistys ja automaatio
- Komponentit ja komponenttien valintaperiaatteet (Katkaisijat, sulakkeet, ohjauskeskukset, turvakytkimet, moottorit, anturit (asento, pyörimis, yms), käyttöliittymäpaneli, indikointilamput, muuntajat, keskukset, (valinta, dokumentointi, tekniset piirustukset, kaupalliset asiakirjat)
- Prosessin sähkökäyttö ja sähkömoottorit,
- Suunnitteludokumentaatio (ohjeet, laadinta, hankintaprosessi, käyttö-kunnossapito-huolto)
- Projektiraportti ja projektiesitys
- Ryhmätyöskentely/ suunnittelutiimien toimintatavat
- Tiedonhankinta suunnittelussa
- Ongelmien ratkaisu ja teknistaloudellinen mitoitus
- Automaation ja instrumentoinnin vaihtoehtoiset toteutustavat ja niiden vertailu
- Sähköistyksen vaihtoehtoiset toteutustavat ja niiden vertailu
- Sähköistyksen ja automaation dokumentaation tuottaminen ja esittely sekä perustelut valinnoille ja mitoitukselle
- itse- ja vertaisarviointi

Aika ja paikka

Kemi, AC opetus ja ohjaus

Oppimateriaalit

Standardit
kirjoja (suomeksi ja englanniksi)
moottorikeskuksien dokumentaatiot
PLC ja DCS järjestelmien dokumentaatio
Esimerkkejä prosesseista, sähköistyksen ja automaation toteutuksista teolisuudessa ja laboratorioissa
valmistajien dokumentaatiot sähköistys, automaatio, toimilaitteet, kenttäinstrumentointi
työskentelyohjeistusta

Opetusmenetelmät

Projektiryhmä (2-3 opiskelijaa)
Suunnittelutehtäviä tuotantolaitosten prosessien sähköistyksestä ja automaatiosta
projektityö
Aloituskerralla ryhmäytyminen ja projektitöiden aiheet
Projektisuunnitelman laatiminen, aikataulu, tapaamiset, ideointi, suunnittelu, toteutus, testaus, arviointi, dokumentointi, projektiraportti, projektin esittely
Työskentely laboratorioissa, verkossa ja ryhmissä
teoriaa ja laskutapoja sekä suunnittelumenetelmiä esitelty rinnakkkaisessa opintojaksossa K53SL142 Teollisuuden sähköistys ja automaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta ollut pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on osin suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun