Skip to main content

Mental Health Work (5cr)

Code: K701SL21OJ-19007

General information


Enrollment
19.03.2021 - 18.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.10.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Heidi Pyyny
Virpi Piira
Teacher in charge
Virpi Piira
Course
K701SL21OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus

Objective

Learning objectives:

The student
- can identify social, cultural and environmental factors affecting mental health
- can identify the most common mental health disorders and the associated treatment services
- knows the principles of crisis work and can counsel clients in crisis situations
- can refer clients to mental health rehabilitation services

Contents:
- Construction of good mental health
- Crises and crisis work
- Mental health disorders and mental health services
- Mental health rehabilitation
- Legislation connected to mental health work

Content

Building good mental health
Finns' mental health
Main mental disorders and their treatment
Service system and key legislation
Crisis work and mental health rehabilitation

Location and time

Opintojakso toteutuu 25.10-20.12. välisenä aikana Kemissä.

Materials

Kriisityö:
Poijula Soile 2018; Resilienssi
Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta.
www.traumaterapiakeskus.fi

Mielenterveystyö

www.mielenterveysseura.fi
https://www.mielenterveystalo.fi/


Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2010; Mielenterveyshoitotyö
Vuorilehto, Larri, Kurki, Hätönen 2014; Uudistuva mielenterveystyö
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia.

Kirjallisuuspiiriin/keskusteluseminaariin soveltuvat teokset:

Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on?
Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä.
Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332

Teaching methods

Opintojakso toteutuu luento-opintoina, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna. Opintojakso voi sisältää myös vierilukäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun.
Opinnot alkavat mielenterveys- ja kriisityön osuudella. Mielenterveystyön osalta tentti ja kriisityön osalta erillinen tehtävä. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään keskusteluun/kirjallisuuspiiriin kontaktijaksolla. Läsnäolo on pakollinen kuntoutusosion loppukeskustelussa.

Employer connections

Opintojakso voi sisältää myös vierailukäynnin ja/ tai kokemusasiantuntijan vierailun.

Exam schedules

Opintojakso sisältää tentin, joka tehdään oppituntien aikana erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Uusintatentti mahdollisuus on tammikuussa ja helmikuussa 2022. Tarkemmat päivät ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojakso tulee olla kokonaisuudessaan suoritettuna 31.5.2022 mennessä.

Student workload

5op= 133h opiskelijan työtä
Lähiopetus, joka sisältää tentin sekä keskusteluseminaarin yht. 32h
Tenttiin valmistautuminen 40h
Kriisityön tehtävä 20h
Keskusteluseminaariin valmistautuminen 40h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1–2):
The student can describe the factors that affect mental health and support the reinforcement of positive mental health. They can identify the most common mental health disorders and the associated treatment and rehabilitation services.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can explain how social, cultural and environmental factors affect the construction and disturbance of mental health. They can support the reinforcement of positive mental health, know the most common mental health disorders and the associated treatment and rehabilitation services, and can refer clients to them.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student understands the significance of social, cultural and environmental factors in the construction and disturbance of mental health. They can support the reinforcement of positive mental health and apply their competence in the area of crisis work and rehabilitation.

Qualifications

NULL

Go back to top of page