Svenska för el- och automationsingenjörer (5 op)
Toteutuksen tunnus: K53SL011OJ-19004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
13.02.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Raija Lummi
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
KA53S20SVSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
-
KA53S20SSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
-
KA53S20AUSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija saavuttaa lainsäädännössä vaaditun ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen osaamisen. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkieltä sähkö- ja automaatiolan työtehtävissä ja tuntee alan ammatillista sanastoa. Opintojakso toteutetaan rakennussähköistyksen/automaation suunnitteluprojektien yhteydessä, jolloin sähkövoima- ja automaatioalan termistölle ja ruotsin kielen käytölle on selkeät teemat ja käyttötarpeet.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Aika ja paikka
Zoom= kontakti ja Moodle = tehtävät ja lähipäivinä kontakti = Kosmos
Oppimateriaalit
Anna-Maija Pietilä: Kontakt, Teknisk svenska
Alan artikkeleita ja tekstejä, suullisia ja kirjallisia harjoituksia, Moodlen oppimisympäristö.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, itsenäinen työskentely, Moodlen oppimisympäristö, suulliset ja kirjalliset harjoitukset.
Kontaktitunnit= Zoom ja lähipäivät noin 80% läsnäolo tunneilla suullisen kielitaidon, joka arvioidaan, kehittymisen vuoksi.
Sisällön jaksotus
Opinnoista tulee 50% suullinen ja 50% kirjallinen arviointi tutkintotodistukseesi. Osia ei voi keskenään kompensoida. Zoom- ja kontakti-tunneilla on pääpaino suullisessa kielitaidon kehittämisessä ja Moodle-ympäristössä on pääpaino kirjallisen kielitaidon kehittämisessä harjoitusten avulla. Moodlen kautta lähetetään myös suulliset työt Zoom-tuntien ohella.
Osallistuminen virkamiestason opintojaksolle edellyttää joko lukion oppimäärän tai ammatillisen 2. asteen ruotsin kielen taitoa. Jos sinulla on vapautus aiemmilta asteilta, haet vapautusta myös tällä asteella. Hyväksilukuasioissa saat ohjeita opintotoimistosta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Opiskelija osaa kertoa lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Kielilauseke:
4 ja 5 hyvä
1, 2 ja 3 tyydyttävä
Lisätiedot
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät