Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HYVO2OJ-19025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 07.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Tommi Haapakangas
- Tiina Siro
- Anna-Sofia Konttaniemi
- Teemu Niemelä
Vastuuhenkilö
Tommi Haapakangas
Opiskelijaryhmät
-
RA75L20SLiikunnanohjaajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
- Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
- Tutkimuksellinen kehittäminen
Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
- Hanketyöskentely ja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Sisältö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
- Toiminnallinen opinnäytetyö
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
- Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen
Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
- Hanketyöskentelyja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Aika ja paikka
Työtila on auki 1.1.2022 - 31.12.2022
Opintojakso on aikataulutettu opetussuunnitelman mukaisesti aikavälille. 28.2.2022 – 25.3.2022 (viikot 9 – 12)
Oppimateriaalit
Materiaali on moodletyötilassa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö: Aikaisempi korkeakouluun tehty opinnäytetyö tai gradu.
Sisällön jaksotus
1. Johdanto opinnäytetyön tekemiseen
2. Tutkimusetiikka
3. Määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus
4. Laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus
5. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta ja toiminnallinen opinnäytetyö
6. Teoreettinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus
7. Tutkimuskirjoittaminen
8. Informaatiolukutaito
9. Opinnäytetöiden reflektiotehtävät
10. Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson työtila on itsenäisesti tehtävä kokonaisuus. Arviointipäivät ovat lukukausien lopussa. Opinnäytetyön edistämiseksi järjestetään opiskelijoiden ryhmä- ja yksilö-ohjaus työpajoja keväällä 28.2.2022 – 25.3.2022 (viikot 9 – 12) välisenä aikoina. Ne eivät ole pakollisia mutta niihin voi osallistua kuka vain. Työpajoihin ilmoittautumiset tapahtuvat Hyvo2 työtilan kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimus- ja kehittämistoiminta
Hylätty: Et osaa kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan vaiheita ja menetelmiä
Hyväksytty: Osaat kuvata yleisimmät tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja menetelmät
Tieteellisen toiminnan eettisyys
Hylätty: Et ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprossin eettisiä periaatteita
Hyväksytty: Ymmärrät tutkimus- ja kehittämisprosessin eettiset periaatteet