Siirry suoraan sisältöön

Johtamis- ja koulutusosaamisen kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R705LL28OJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

07.02.2022 - 15.04.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Opettaja

  • Arno Heikkala
  • Anna-Sofia Konttaniemi
  • Petteri Pohja

Vastuuhenkilö

Petteri Pohja

Opiskelijaryhmät

  • R75L19S
    Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla kehität ja sovellat omaa henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön osaamistasi ammatillisissa kehittämistehtävissä. Opit käyttämään vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä ja toimintamalleja toimintaympäristöjen ja asiakkaiden tarpeista nousevissa kehittämisprosesseissa. Arvioit ja kehität päätöksentekotaitoja muuttuvissa tilanteissa, erilaisissa toimeksiannoissa tai hanketoiminnassa. Opit arvioimaan erilaisia johtamiseen liittyviä vuorovaikutustilanteita sekä tavoitteellista palauteprosessien hallintaa. Kehität tavoitteellista viestintäosaamistasi ja osaat alasi osaajana jäsentyneen ja ymmärrettävän suullisen viestinnän. Suunnittelet ja opit hyödyntämään pedagogista osaamistasi sekä laajennat erilaisten pedagogisten menetelmien käyttöä työelämälähtöisissä oppimistilanteissa.
Teema 1 Johtamisen yleiset periaatteet
Teema 2 Henkilöstöjohtamisen työkalut
Teema 3 Viestintä ja vuorovaikutus
Teema 4 Koulutusosaaminen

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Osaat valita kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Tunnistat nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteet.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta yksipuolisesti työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Teet perusteltuja pedagogisia ratkaisuja.

Tyydyttävä 2
Osaat valita perustellen kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Osaat arvioida nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden toteutumista.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Tarkastelet kriittisesti omia ja toisten tekemiä pedagogisia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia menetelmiä.
Osaat soveltaa nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteitä.
Osaat kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä vuorovaikutustilanteissa. Tunnet yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat hyödyntää viestintäkanavia useimmissa tehtävissä.
Sovellat ennakkoluulottomasti erilaisia pedagogisia menetelmiä.

Hyvä 4
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat analysoida omaa toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. Osaat hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti.
Kehität pedagogista osaamistasi tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat kehittämisprosessin edistämiseksi perustellen yhdistää kokonaisuudeksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat suunnitella toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti ja monipuolisesti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. t hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti.
Kehität, tulkitset ja vertailet omaa ja toisten pedagogista osaamista monialaista tutkimustietoa hyödyntäen.