Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HYVO2OJ-19023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.06.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 60
Opettajat
Tiina Siro
Raija Seppänen
Sirpa Kaukiainen
Susanna Kantola
Vastuuopettaja
Raija Seppänen
Opintojakso
HYVO2OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Info AC:ssä 5.5.2020 klo 16.30-18.00
Kesä 2020

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
- Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
- Tutkimuksellinen kehittäminen
Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
- Hanketyöskentely ja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen

Sisältö

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
- Toiminnallinen opinnäytetyö
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
- Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen
Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
- Hanketyöskentelyja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen

Aika ja paikka

Info 2.4. klo 10.15-11.45, AC
Ohjaustunnit AC:ssa:
to 23.4. klo 10.15-11.45
to 7.5. klo 10.15-11.46
ma 8.6. klo 10.15-11.45

Oppimateriaalit

- Kananen J (2017) Kvantti – kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun
- Kananen J (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä – miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta
- Salonen K (2013) Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön
- Stolt M, Axelin A & Suhonen R (2016) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä
- Vilkka, H. & Airaksinen,T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki:Tammi
- Tieteelliset artikkelit ja tutkimukset
- Kvalimot ja kvantimot verkkomateriaali
Muita kirjoja:
- Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytännöt
- Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä
- Kananen, J. 2017. Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle
- Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä: kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas
- Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön
· Vilkka, H. & Airaksinen,T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki:Tammi
- Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. (löytyy Lapin yliopiston kirjastastosta ja netistä ISBN 978-952-03-0099-9 (pdf))
· Heikkilä, ym. 2008. Tutkiva kehittäminen
· Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä: kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas
· Paasivaara, Suhonen & Nikkilä. 2008. Innostavat projektit
· Uudistava Suomi: tutkimus- ja innovaatiopolitiikan suunta 2015-2020. Tutkimus- ja innovaationeuvosto
· Vehkaperä, Pirilä & Roivas 2013. Innostu ja innovoi – Käsikirja innovaatioprojektiopintoihin
· Inno-vointi http://www.inno-vointi.fi/fi/innovoinnin-periaatteet/kirjallisuutta
· Hautamäki, A. & Oksanen, K. 2012. Suuntana Innovaatiokeskittymä. Jyväskylän yliopisto.
· Hautamäki, A. 2008. Kestävä Innovointi, Innovaatiopolitiikka uusien haasteiden edessä. Sitran raportteja 76. Helsinki
· Merivirta, M. (toim.) 2018. Innovaatio-osaaminen nykypäviän työelämätaitona. Lapin ammattikorkakoulun julkaisuja. Sarja C. Oppimateriaalit 3/2018
· Sosiaaliset innovaatiot: https://www.rakennerahastot.fi/sosiaaliset-innovaatiot

Opetusmenetelmät

Opetus ja oppiminen tapahtuu verkkoympäristössä.
Oppimistehtävät:
- itsenäiset harjoitustehtävät
- sähköiset monivalintatentit
- videot
- webinaarit
- aktiivinen osallistuminen keskusteluun
Oppimisen ohjaus ja palautekeskustelut:
- yksilö-ja/tai ryhmäohjaus
- opiskelija saa palautetta oppimisestaan opintojakson aikana
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC
- itsenäinen työskentely
Läsnäolovelvoite:
- kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna sähköisessä oppimisympäristössä
- webinaareissa pakollinen läsnäolo

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatestit on mahdollista tehdä kolme kertaa opintojakson aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla, jolla on aiempi ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkinto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.

Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.

Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.

Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.

Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.

Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.

Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.

Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.

Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.

Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.

Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.

Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.

Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja.

Siirry alkuun