Siirry suoraan sisältöön

Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK161

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.