Vastuullisesti kestävä johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK151
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työyhteisön taloudellista, ekologista, sosiaalista ja inhimillistä kestävyyttä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää työhyvinvointia muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa johtaa ottamalla huomioon vastuullisen toiminnan periaatteet ja kykenee kehittämään vastuullista johtamista työyhteisössään.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, työelämässä toiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Kestävän työn ulottuvuudet
- Työhyvinvointia koskeva vastuullisuus
- Vastuullinen viestintä
- Vastuullisen toiminnan johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- kartoittaa työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kestävän johtamisen tilannetta.
- valitsee kehitettävät kohteet ja pyrkii kehittämään niitä vastuullisesti.
- käyttää vastuullisen viestinnän menetelmiä ja pyrkii soveltamaan vastuullisen johtamisen toimintatapaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kehittää vastuullisesti kestävää johtamista työyksikössä.
- käyttää ja soveltaa vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- arvioi monipuolisesti työyksikön kestävän työn ulottuvuuksien tilannetta ja kehittää niitä organisaation strategian mukaisesti.
- käyttää luovasti vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi, arvioi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.
Ilmoittautumisaika
07.01.2025 - 14.01.2025
Ajoitus
03.04.2025 - 15.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Biotalouden ja energiantuotannon johtamisen asiantuntija
Opettaja
- Panu Huczkowski
- Merja Koikkalainen
Vastuuhenkilö
Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
-
R61YB25KBiotalouden ja energiantuotannon johtamisen asiantuntija -koulutus, kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työyhteisön taloudellista, ekologista, sosiaalista ja inhimillistä kestävyyttä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää työhyvinvointia muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa johtaa ottamalla huomioon vastuullisen toiminnan periaatteet ja kykenee kehittämään vastuullista johtamista työyhteisössään.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, työelämässä toiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Kestävän työn ulottuvuudet
- Työhyvinvointia koskeva vastuullisuus
- Vastuullinen viestintä
- Vastuullisen toiminnan johtaminen
Aika ja paikka
Zoom verkkokontaktit
3.4.2025 klo 8.30 - 12.00
17.4.2025 klo 9.00 - 12.00
15.5.2025 klo 8.30 - 12.00
Kehittämistehtävään liittyvää ryhmätyöskentelyä verkossa 3.4. - 15.5.2025.
17.4.2025 on pienryhmäohjauksia (3 x 45 min), joihin pienryhmät osallistuvat annetun aikataulun mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Huom! Toteutus on ensisijaisesti ryhmän R61YB24K opiskelijoille.
• tutkiva oppiminen
• verkko-oppimisympäristöt (Moodle ja Zoom)
• orientaatio ja pienryhmätyöskentely
• itsenäinen tiedonhaku
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- kartoittaa työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kestävän johtamisen tilannetta.
- valitsee kehitettävät kohteet ja pyrkii kehittämään niitä vastuullisesti.
- käyttää vastuullisen viestinnän menetelmiä ja pyrkii soveltamaan vastuullisen johtamisen toimintatapaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kehittää vastuullisesti kestävää johtamista työyksikössä.
- käyttää ja soveltaa vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- arvioi monipuolisesti työyksikön kestävän työn ulottuvuuksien tilannetta ja kehittää niitä organisaation strategian mukaisesti.
- käyttää luovasti vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi, arvioi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista