Siirry suoraan sisältöön

Vastuullisesti kestävä johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK151

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työyhteisön taloudellista, ekologista, sosiaalista ja inhimillistä kestävyyttä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää työhyvinvointia muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa johtaa ottamalla huomioon vastuullisen toiminnan periaatteet ja kykenee kehittämään vastuullista johtamista työyhteisössään.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, työelämässä toiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Kestävän työn ulottuvuudet
- Työhyvinvointia koskeva vastuullisuus
- Vastuullinen viestintä
- Vastuullisen toiminnan johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- kartoittaa työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kestävän johtamisen tilannetta.
- valitsee kehitettävät kohteet ja pyrkii kehittämään niitä vastuullisesti.
- käyttää vastuullisen viestinnän menetelmiä ja pyrkii soveltamaan vastuullisen johtamisen toimintatapaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kehittää vastuullisesti kestävää johtamista työyksikössä.
- käyttää ja soveltaa vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- arvioi monipuolisesti työyksikön kestävän työn ulottuvuuksien tilannetta ja kehittää niitä organisaation strategian mukaisesti.
- käyttää luovasti vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi, arvioi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.

Ilmoittautumisaika

07.01.2025 - 14.01.2025

Ajoitus

03.04.2025 - 15.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Biotalouden ja energiantuotannon johtamisen asiantuntija
Opettaja
  • Panu Huczkowski
  • Merja Koikkalainen
Vastuuhenkilö

Merja Koikkalainen

Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot
  • R61YB25K
    Biotalouden ja energiantuotannon johtamisen asiantuntija -koulutus, kevät 2025

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työyhteisön taloudellista, ekologista, sosiaalista ja inhimillistä kestävyyttä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää työhyvinvointia muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa johtaa ottamalla huomioon vastuullisen toiminnan periaatteet ja kykenee kehittämään vastuullista johtamista työyhteisössään.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, työelämässä toiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Kestävän työn ulottuvuudet
- Työhyvinvointia koskeva vastuullisuus
- Vastuullinen viestintä
- Vastuullisen toiminnan johtaminen

Aika ja paikka

Zoom verkkokontaktit
3.4.2025 klo 8.30 - 12.00
17.4.2025 klo 9.00 - 12.00
15.5.2025 klo 8.30 - 12.00

Kehittämistehtävään liittyvää ryhmätyöskentelyä verkossa 3.4. - 15.5.2025.

17.4.2025 on pienryhmäohjauksia (3 x 45 min), joihin pienryhmät osallistuvat annetun aikataulun mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Huom! Toteutus on ensisijaisesti ryhmän R61YB24K opiskelijoille.

• tutkiva oppiminen
• verkko-oppimisympäristöt (Moodle ja Zoom)
• orientaatio ja pienryhmätyöskentely
• itsenäinen tiedonhaku

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- kartoittaa työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kestävän johtamisen tilannetta.
- valitsee kehitettävät kohteet ja pyrkii kehittämään niitä vastuullisesti.
- käyttää vastuullisen viestinnän menetelmiä ja pyrkii soveltamaan vastuullisen johtamisen toimintatapaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi työyksikön kestävän työn ulottuvuuksia ja kehittää vastuullisesti kestävää johtamista työyksikössä.
- käyttää ja soveltaa vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- arvioi monipuolisesti työyksikön kestävän työn ulottuvuuksien tilannetta ja kehittää niitä organisaation strategian mukaisesti.
- käyttää luovasti vastuullisen viestinnän menetelmiä.
- analysoi, arvioi ja kehittää työyksikön työhyvinvointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista