Englantia työelämälähtöisestiLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK115
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään opiskeluun ja työelämään liittyviin teemoihin englannin kielellä. Tavoitteena on, että opiskelija oppii hyödyntämään englannin kieleen ja sen oppimiseen sekä tutkimus- ja työelämätarpeisiin liittyviä digitaalisia työkaluja soveltaen niitä omaan alaansa liittyvissä tehtävissä ja tilanteissa. Opiskelija osoittaa ja kehittää englannin kielen osaamistaan työelämään ja opiskeluun liittyvien oppimistehtävien ja niistä saadun palautteen avulla.
Opintojaksolla käytetään virtuaalisia ja digitaalisia opetus ja oppimismenetelmiä. Aktivoivat luennot ja harjoitukset tapahtuvat Zoom online oppimisympäristössä. Opintojaksolla on kuusi (6) webtyöpajaa. Teemoihin liittyviä oppimistehtäviä on kolme (3).
Tehtävien palautekeskusteluja on kolme (3).
Opintojakson osaamistavoitteet ja oppimistehtävät liittyvät seuraaviin YAMK opiskelijan geneerisiin kompetensseihin: oppimaan oppiminen ja työelämässä toimiminen.
Sisältö
Opintojakson teemat ja sisältö:
1.Oman osaamisen arviointi, oman osaamisen kehittymisen arviointi (alku- ja loppuitsearvioinnit)
2. Digitaalisia työkaluja englannin kielen kehittämiseen, opiskelun ja työelämän tarpeisiin (tehtävä 1)
3. Akateemiset ja tutkimustyötaidot: tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen, tieteellisen posterin tekeminen englanniksi (tehtävä 2)
4. Työelämän kirjallinen ja suullinen viestintä: (esittämistaidot, kokouskäytäntö ja-dokumentit englannin kielellä, oman työn/työpaikan esittely, työhaastattelu, cv, email, suosituskirje, palautteen antaminen etc.) (tehtävä 3)
Työelämäviestinnän tehtäväaiheet valitaan ryhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
hylätty / täydennettävä
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Työpajoissa, tehtävissä ja palauteistunnoissa tuotetun englannin sisältö ei vastaa tavoitteita, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja tai käyttää niitä. Opiskelija ei pysty itsenäisesti ymmärtämään eri tehtävien ohjeita. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulosta ei voi ymmärtää. Virheellinen ääntäminen tekee mahdottomaksi kommunikoinnin englannin kielellä. Opiskelija ei pysty osoittamaan riittävää englannin osaamista tehtävissä. Opiskelijan tuottamasta englannin kielestä puuttuu täysin yksilöllisyys ja on selvää, että tehtävät on suoritettu pelkillä digitaalisilla apuvälineillä (suorakäännös jne.). Suullinen ja kirjallinen osaaminen eivät vastaa toisiaan lainkaan.
T1:
Opiskelija kommunikoinnissa englannin kielellä työpajoissa, tehtävissä ja palauteistunnoissa on huomattavia vaikeuksia. Sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on huomattavia puutteita. Kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia ja usein virheellisiä. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta sirpaleista. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja tuotettu kieli voi olla vaikeaa ymmärtää. Opiskelija osaa suorittaa tehtäviä digitaalisten työkalujen ja apuvälineiden avulla englanniksi, mutta tuotetusta englannin kielestä puuttuu yksilöllinen maku ja siinä on monia näkyviä, selviä jälkiä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä. Suullinen ja kirjallinen kompetenssi eivät aina vastaa toisiaan.
T2:
Opiskelija kommunikoi osittain englanniksi työpajoissa, tehtävissä ja palauteistunnoissa, mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on huomattavia puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy usein, mutta pääviesti voidaan ymmärtää. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa ja ne voivat haitata pääviestin ymmärrettävyyttä. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä itsenäisesti. Opiskelijan tuottamasta englannin kielestä puuttuu yksilöllistä makua ja siellä on usein näkyviä, selviä ja ilmeisiä jälkiä digitaalisten kielen apuvälineiden käytöstä. Suullinen ja kirjallinen osaaminen vastaavat jonkin verran tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi kaikissa työpajoissa ja tehtävissä sekä palautetilaisuuksissa käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Kaikki englannin kielessä käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija osaa välittää tärkeimmät ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat pääosin oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia, eivätkä ne yleensä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Haasteista huolimatta opiskelija pystyy suorittamaan annetut tehtävät ja osoittamaan selviytymistä englanniksi. Opiskelijan tuottamasta englannin kielestä puuttuu hieman yksilöllistä makua ja siinä on näkyviä, selviä jälkiä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti kaikissa työpajoissa ja tehtävissä sekä palauteistunnoissa. Hän osaa kommunikoida ammattikielellä ja terminologialla sekä suullisesti, että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammattitermit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja suurimmaksi osaksi oikeita. Kieliopin muodoissa ja rakenteissa on puutteita, mutta ne eivät estä ymmärtämistä. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sana- ja lausepainotus ja intonaatio ovat pääosin oikein. Opiskelijan tuottama englannin kieli on yksilöllistä, eikä siinä ole näkyviä, selviä merkkejä pelkästä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä. Digitaalisia välineitä (kuten sanakirjoja ja kääntäjiä) on käytetty fiksusti, maltillisesti. Suullinen ja kirjallinen osaaminen vastaavat toisiaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti kaikissa tehtävissään, työpajoissa ja palauteistunnoissa. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi selkeästi opintokokonaisuuksien yhteydessä sekä kirjallisesti että puhuen. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat luonnollisia. Opiskelijan tuottama englannin kieli on yksilöllistä, eikä siinä ole näkyviä, selviä merkkejä pelkästä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä. Digitaalisia välineitä (kuten sanakirjoja ja kääntäjiä) on käytetty fiksusti, maltillisesti. Suullinen ja kirjallinen osaaminen vastaavat toisiaan.
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään opiskeluun ja työelämään liittyviin teemoihin englannin kielellä. Tavoitteena on, että opiskelija oppii hyödyntämään englannin kieleen ja sen oppimiseen sekä tutkimus- ja työelämätarpeisiin liittyviä digitaalisia työkaluja soveltaen niitä omaan alaansa liittyvissä tehtävissä ja tilanteissa. Opiskelija osoittaa ja kehittää englannin kielen osaamistaan työelämään ja opiskeluun liittyvien oppimistehtävien ja niistä saadun palautteen avulla.
Opintojaksolla käytetään virtuaalisia ja digitaalisia opetus ja oppimismenetelmiä. Aktivoivat luennot ja harjoitukset tapahtuvat Zoom online oppimisympäristössä. Opintojaksolla on kuusi (6) webtyöpajaa. Teemoihin liittyviä oppimistehtäviä on kolme (3).
Tehtävien palautekeskusteluja on kolme (3).
Opintojakson osaamistavoitteet ja oppimistehtävät liittyvät seuraaviin YAMK opiskelijan geneerisiin kompetensseihin: oppimaan oppiminen ja työelämässä toimiminen.
Sisältö
Opintojakson teemat ja sisältö:
1.Oman osaamisen arviointi, oman osaamisen kehittymisen arviointi (alku- ja loppuitsearvioinnit)
2. Digitaalisia työkaluja englannin kielen kehittämiseen, opiskelun ja työelämän tarpeisiin (tehtävä 1)
3. Akateemiset ja tutkimustyötaidot: tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen, tieteellisen posterin tekeminen englanniksi (tehtävä 2)
4. Työelämän kirjallinen ja suullinen viestintä: (esittämistaidot, kokouskäytäntö ja-dokumentit englannin kielellä, oman työn/työpaikan esittely, työhaastattelu, cv, email, suosituskirje, palautteen antaminen etc.) (tehtävä 3)
Työelämäviestinnän tehtäväaiheet valitaan ryhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Aika ja paikka
Virtuaalitoteutus.
Zoom- työpajat syksy 2024
Web 1: INFO 10.9.2024 klo 16:30 - 18:00
Web 2: 24.9.2024 klo 16:30 - 19:00
Web 3: 1.10. 2024 klo 16:30 - 19:00
Web 4: 29.10.2024 klo 16:30 - 19:00
Web 5 12.11.2024 klo 16:30 - 19:00
Web 6: 4.12.2024 klo 16:30 - 19:00
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Menetelmät: Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot ja harjoitukset Zoom online oppimisympäristössä kuusi (6) työpajaa , joista WEB 1 on info. Teemoihin littyvät oppimistehtävät (kolme (3) tehtävää) ja tehtävien palautekeskustelu (t).
Teemat:
1.Alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, oman osaamisen kehittymisen arviointi)
2. Digitaalisia työkaluja englannin kielen kehittämiseen ja työelämän tarpeisiin. (tehtävä 1)
3. Akateemiset taidot: tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen , tieteellisen posterin tekeminen englanniksi (abstrakti). (tehtävä 2)
4. Työelämän kirjallinen ja suullinen viestintä: (esim. presentation skills, kokouskäytäntö ja-dokumentit englannin kielellä, oman työn esittely, työhaastattelu, cv, email, suosituskirje, etc.) (tehtävä 3)
Työelämäviestinnän tehtäväaiheet valitaan ryhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelu- ja työelämälähtöiset teemat ja oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan oppimistehtävien avulla ja palautekeskusteluissa,
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan ammattiinsa ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla oninfo session lisäksi 5 varsinaista työpajaa Zoom ympäristössä. Työpajojen aikana opiskelija tutustuu teemoihin liittyvään teoriatietoon ja sanastoon sekä harjoittelee teemoihin liittyvää englannin suullista ja kirjallista viestintää. Opiskelija osoittaa osaamistaan teemoihin liittyvien oppimistehtävien avulla sekä palautekeskusteluissa.
Opintojakson voi suorittaa ja osaamistaan osoittaa myös itsenäisesti. Itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa opiskelija perhetyy opintojakson materiaaleihin ja tallenteisiin itsenäisesti omalla ajallaan Moodlessa tai valitsemassaan lähteessä , osoittaa osaamisensa vaadittujen tehtävien avulla ja osallistumalla palautekeskusteluihin.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2024. Tarkempi aikataulu on luettavissa aika ja paikka osiosta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
hylätty / täydennettävä
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Työpajoissa, tehtävissä ja palauteistunnoissa tuotetun englannin sisältö ei vastaa tavoitteita, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja tai käyttää niitä. Opiskelija ei pysty itsenäisesti ymmärtämään eri tehtävien ohjeita. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulosta ei voi ymmärtää. Virheellinen ääntäminen tekee mahdottomaksi kommunikoinnin englannin kielellä. Opiskelija ei pysty osoittamaan riittävää englannin osaamista tehtävissä. Opiskelijan tuottamasta englannin kielestä puuttuu täysin yksilöllisyys ja on selvää, että tehtävät on suoritettu pelkillä digitaalisilla apuvälineillä (suorakäännös jne.). Suullinen ja kirjallinen osaaminen eivät vastaa toisiaan lainkaan.
T1:
Opiskelija kommunikoinnissa englannin kielellä työpajoissa, tehtävissä ja palauteistunnoissa on huomattavia vaikeuksia. Sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on huomattavia puutteita. Kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia ja usein virheellisiä. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta sirpaleista. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja tuotettu kieli voi olla vaikeaa ymmärtää. Opiskelija osaa suorittaa tehtäviä digitaalisten työkalujen ja apuvälineiden avulla englanniksi, mutta tuotetusta englannin kielestä puuttuu yksilöllinen maku ja siinä on monia näkyviä, selviä jälkiä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä. Suullinen ja kirjallinen kompetenssi eivät aina vastaa toisiaan.
T2:
Opiskelija kommunikoi osittain englanniksi työpajoissa, tehtävissä ja palauteistunnoissa, mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on huomattavia puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy usein, mutta pääviesti voidaan ymmärtää. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa ja ne voivat haitata pääviestin ymmärrettävyyttä. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä itsenäisesti. Opiskelijan tuottamasta englannin kielestä puuttuu yksilöllistä makua ja siellä on usein näkyviä, selviä ja ilmeisiä jälkiä digitaalisten kielen apuvälineiden käytöstä. Suullinen ja kirjallinen osaaminen vastaavat jonkin verran tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi kaikissa työpajoissa ja tehtävissä sekä palautetilaisuuksissa käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Kaikki englannin kielessä käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija osaa välittää tärkeimmät ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat pääosin oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia, eivätkä ne yleensä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Haasteista huolimatta opiskelija pystyy suorittamaan annetut tehtävät ja osoittamaan selviytymistä englanniksi. Opiskelijan tuottamasta englannin kielestä puuttuu hieman yksilöllistä makua ja siinä on näkyviä, selviä jälkiä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti kaikissa työpajoissa ja tehtävissä sekä palauteistunnoissa. Hän osaa kommunikoida ammattikielellä ja terminologialla sekä suullisesti, että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammattitermit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja suurimmaksi osaksi oikeita. Kieliopin muodoissa ja rakenteissa on puutteita, mutta ne eivät estä ymmärtämistä. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sana- ja lausepainotus ja intonaatio ovat pääosin oikein. Opiskelijan tuottama englannin kieli on yksilöllistä, eikä siinä ole näkyviä, selviä merkkejä pelkästä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä. Digitaalisia välineitä (kuten sanakirjoja ja kääntäjiä) on käytetty fiksusti, maltillisesti. Suullinen ja kirjallinen osaaminen vastaavat toisiaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti kaikissa tehtävissään, työpajoissa ja palauteistunnoissa. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi selkeästi opintokokonaisuuksien yhteydessä sekä kirjallisesti että puhuen. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat luonnollisia. Opiskelijan tuottama englannin kieli on yksilöllistä, eikä siinä ole näkyviä, selviä merkkejä pelkästä digitaalisten kieliapuvälineiden käytöstä. Digitaalisia välineitä (kuten sanakirjoja ja kääntäjiä) on käytetty fiksusti, maltillisesti. Suullinen ja kirjallinen osaaminen vastaavat toisiaan.