Siirry suoraan sisältöön

Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelutLaajuus (5 op)

Tunnus: AMKO008

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Työkykykoordinaattorikoulutus on kokonaisuus, joka muodostuu kahdesta 5 opintopisteen suuruisesta opintojaksosta: "Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut 5 op" ja "Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn 5 op". Kyseessä on koulutuskokonaisuus, mikä antaa opiskelijalle valmiuksia työllistymisen ja työkyvyn parissa tehtävään työhön ja yhteistyöverkoissa toimimiseen.
Työkykykoordinaattoreita työskentelee muun muassa työvoimahallinnossa, Kelassa, yritysten palveluksessa, kuntien ja kaupunkien palveluksessa sekä sosiaali- ja terveysalalla eri työtehtävissä.



Ensimmäisen opintojakson tarkoitus:

Opintojakson aikana opiskelija hankkii perusosaamisen työllistymisen ja työkyvyn palvelujärjestelmästä, sen osa-alueista ja toiminnasta. Opiskelija oppii tuntemaan työllistymisen ja työkyvyn haasteisiin liittyviä tekijöitä ja tilanteita sekä etsimään keinoja tilanteiden ratkaisemiseksi osana yhteistyöverkostoja.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää työkyvyn säilymisen, arvioinnin ja edistämisen merkityksen yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta
• tuntee työllistymisen ja työkyvyn tuen toimijoiden roolit, verkoston ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön
• osaa toimia osana monialaista verkostoa ja järjestelmää työroolistaan käsin
• tuntee kolmannen sektorin tarjoamat palvelut työssä jatkamisen ja työllistymisen edistämiseksi
• ymmärtää työhön liittyvän murroksen sekä sen vaikutukset suomalaiseen työelämään
• tuntee työikäisten työllistymisen ja työkyvyn haasteita

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 16.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Mikko Ravantti
  • Johanna Sirviö
Vastuuhenkilö

Mikko Ravantti

Tavoitteet

Työkykykoordinaattorikoulutus on kokonaisuus, joka muodostuu kahdesta 5 opintopisteen suuruisesta opintojaksosta: "Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut 5 op" ja "Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn 5 op". Kyseessä on koulutuskokonaisuus, mikä antaa opiskelijalle valmiuksia työllistymisen ja työkyvyn parissa tehtävään työhön ja yhteistyöverkoissa toimimiseen.
Työkykykoordinaattoreita työskentelee muun muassa työvoimahallinnossa, Kelassa, yritysten palveluksessa, kuntien ja kaupunkien palveluksessa sekä sosiaali- ja terveysalalla eri työtehtävissä.



Ensimmäisen opintojakson tarkoitus:

Opintojakson aikana opiskelija hankkii perusosaamisen työllistymisen ja työkyvyn palvelujärjestelmästä, sen osa-alueista ja toiminnasta. Opiskelija oppii tuntemaan työllistymisen ja työkyvyn haasteisiin liittyviä tekijöitä ja tilanteita sekä etsimään keinoja tilanteiden ratkaisemiseksi osana yhteistyöverkostoja.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää työkyvyn säilymisen, arvioinnin ja edistämisen merkityksen yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta
• tuntee työllistymisen ja työkyvyn tuen toimijoiden roolit, verkoston ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön
• osaa toimia osana monialaista verkostoa ja järjestelmää työroolistaan käsin
• tuntee kolmannen sektorin tarjoamat palvelut työssä jatkamisen ja työllistymisen edistämiseksi
• ymmärtää työhön liittyvän murroksen sekä sen vaikutukset suomalaiseen työelämään
• tuntee työikäisten työllistymisen ja työkyvyn haasteita

Aika ja paikka

18.9.2024 klo 9-10.30 Orientaatio (etänä)
4.10.2024 Klo 8.30-12 1.etätapaaminen
25.10.2024 klo 8.30-12 2.etätapaaminen
8.11.2024 klo 8.30-12 3.etätapaaminen
22.11.2024 klo 8.30-12 4.etätapaaminen

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään lisensoituja verkkoaineistoja ja e-kirjoja, jotta työskentely olisi mahdollisimman joustavaa. 



Opintojakson eri osioihin on linkitetty oppimateriaalia suoraan luettavaksi. Jotkin vaihtoehtoiset kirjat löytyvät sekä painettuina että e-kirjoina luc kirjastosta. E-kirjoja pääset lukemaan Lapin amk:n käyttäjätunnuksilla- tunnuksilla. 



Joistakin teoksisita on hyötyä opintojakson eri osioissa, ei vain yhdessä, vaikka teos olisi linkitetty tiettyyn osioon.



Alla teoksia, jotka löytyvät sekä painettuina että e-kirjana: 




  • Kuntoutuminen, vuoden 2016 painos

  • Kuntoutuminen, vuoden 2022 painos

  • Kuntoutus

  • Työstä terveyttä. Martimo, Uitti, Antti-Poika (toim.). Duodecim 2018.

  • Johda terveyttä : työnantajan opas. Alahautala, Tiina, kirjoittaja ; Huhta, Henna-Riikka, 1975-, kirjoittaja

  • Työolot. Työsuojelu. Työturvallisuus. Työtapaturmat (udk 331.4)

  • Työterveyshuolto. Opiskeluterveydenhuolto Kouluterveydenhoitajan työ (ykl 59.241)



 



Osa opintojaksoilla hyödynnettävästä materiaalista ja kirjallisuudesta on liitetty oppimisympäristöön eri osioihin.

Opetusmenetelmät

Lapin AMK:n työkykykoordinaattorikoulutuksessa osallistuja saa mahdollisuuden verkostoitua muiden asiantuntijoiden kanssa. Verkostoitumista ja oman osaamisen reflektoimista edistetään etätapaamisissa pienryhmissä tapahtuvien casetyöskentelyjen avulla sekä oppimisympäristössä keskustelualuetyöskentelyllä (oppimistehtäviä). Samalla osallistuja saa mahdollisuuden oppia muilta asiantuntijoilta ja jakaa omaa osaamistaan.

Koulutus 10op rakentuu teemoittain etenevistä osioista, joissa tarkastelussa mm.

Työelämän muutos ja työllistymisen tuki
Työkyky käsitteenä
Työikäisten kuntoutumisen monialainen järjestelmä
Työkyvyn tukeminen
Työkyvyn tunnistaminen ja tavoitteen asettelu
Työn räätälöinti ja järjestöt työkyvyn tukena
Ohjaus- ja verkosto-osaaminen
Osiot yhdessä antavat laajan tietoperustan ja osaamisen työkykykoordinaattorin työtehtäviin, samalla mahdollistaen osallistujan ammatillisen osaamisen kehittämisen. Osaamisen kehittämisen tueksi osallistujat saavat mahdollisuuden palautteeseen sekä toisiltaan että kouluttajilta. Opintojen aluksi osallistuja laatii omista lähtökohdistaan henkilökohtaiset tavoitteet, joista saa palautetta ja eväitä osaamisen kehittämiseen. Koulutuksen aikana osallistujat saavat palautetta keskustelualuetyöskentelystä ja mahdollisuuden oppia muilta. Koulutuksen puolessavälissä osallistuja voi tarkentaa henkilökohtaisia tavoitteitaan. Koulutuksen lopuksi tehtävässä casetehtävässä osallistuja tekee näkyväksi koulutuksesta ammennettua osaamista sekä pohtii osaamisensa edelleen kehittämistä.

Ko.opintojaksolla osallistujat tekevät tapaamisten välillä pieniä oppimistehtäviä, tapaamisissa osallistutaan pienryhmissä tapahtuvaan case/harjoitus- työskentelyyn sekä laaditaan opintojaksolta oppimispäiväkirja opintojakson ohjeistusten mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5