Siirry suoraan sisältöön

Green Care PRO perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: RGCARE10

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, tuntee vaikuttavuuden taustateorioita sekä luonnon vaikuttavuuden esimerkkejä sekä osaa hyödyntää luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa kunnioittaa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa.
• Osaa luokitella luonnon tuottamia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia ja selittää niiden syntymekanismeja
• Osaa arvioida omaa luontosuhdetta ja valita keinoja sen vahvistamiseen
• Osaa tukea asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti

Opiskelija tuntee Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit, osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta sekä tuntee Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.
• Osaa analysoida Green Caren kokonaislaatua ja sen osatekijöitä
• Osaa arvioida ja tulkita Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä
• Osaa kuvata GC-toimijakentän (kansallisen ja kansainvälisen) piirteitä

Sisältö

Luonnon vaikuttavuus- Luontosuhde- Luonnon hyvinvointivaikutukset- Ohjaustyö
Green Care -toiminta- Termit ja käsitteet- Toimintakenttä- Laatukriteerit

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa sekä osallistuu webinaariin ja lähipäivään.
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, sekä tuntevansa vaikuttavuuden taustateorioita. Opiskelija havainnollistaa osaamistaan esimerkeillä luonnon vaikuttavuudesta sekä hyvinvointivaikutusten soveltamisessa omaan toimintaansa.
Opiskelija tuo esiin havainnoimiaan asioita Green Care -toiminnan yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta eri tasoilla yhteiskunnan toiminnassa.
Opiskelija osoittaa tuntevansa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtävänsä ohjaustaitojen merkityksen Green Gare –toiminnassa.
Opiskelija osoittaa tuntevansa Green Care –toiminnan keskiset tekijät ja laatukriteerit. Opiskelija osaa analyyttisesti tarkastella Green Care –toiminnan erityispiirteitä ja sen eroja suhteessa muihin hyvinvointia edistäviin menetelmiin ja muuhun luontolähtöiseen toimintaan.
Opiskelija tuntee Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 27.04.2025

Ajoitus

05.05.2025 - 17.08.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • 0001 Vapaasti valittavat opinnot, perustutkinnot
Opettaja
  • Reeta Sipola
Vastuuhenkilö

Reeta Sipola

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, tuntee vaikuttavuuden taustateorioita sekä luonnon vaikuttavuuden esimerkkejä sekä osaa hyödyntää luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa kunnioittaa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa.
• Osaa luokitella luonnon tuottamia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia ja selittää niiden syntymekanismeja
• Osaa arvioida omaa luontosuhdetta ja valita keinoja sen vahvistamiseen
• Osaa tukea asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti

Opiskelija tuntee Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit, osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta sekä tuntee Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.
• Osaa analysoida Green Caren kokonaislaatua ja sen osatekijöitä
• Osaa arvioida ja tulkita Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä
• Osaa kuvata GC-toimijakentän (kansallisen ja kansainvälisen) piirteitä

Sisältö

Luonnon vaikuttavuus- Luontosuhde- Luonnon hyvinvointivaikutukset- Ohjaustyö
Green Care -toiminta- Termit ja käsitteet- Toimintakenttä- Laatukriteerit

Aika ja paikka

Koko opintojakso suoritetaan verkko-opiskeluna. Aktiivista läsnäoloa edellyttävät ajankohdat:
• 7.5.2025 Aloituswebinaari klo 16.00-17.30
• 13.5.2025 Webinaari eläin- ja luontoavusteisesta toiminnasta klo 9.00-12.00
• Vapaaehtoisia ohjaushetkiä myöhemmin ilmoitettavina ajankohtina
• 6.8.2025Webinaaripäivä klo 9.00-16.00
Lisäksi opintojaksoon sisältyy verkossa toteutettava ryhmätyö, jonka aikataulun opiskelijat sopivat ryhmäläisten kesken.

Oppimateriaalit

- Luennot ja opintomateriaalit Moodlessa - Diasarjat, haastattelutallenteet, luentotallenteet ja muut materiaalit



- Green Care -kirjallisuus ja verkkomateriaalit Green Care Finland Ry:n sivuilla (mm. Laatutyökirja ja laatusivut, eettiset ohjeet)

Opetusmenetelmät

verkko-opiskelu: webinaarit, ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu, asiantuntijaluennot tallenteina ja kirjalliset aineistot verkossa, itsenäiset harjoitteet maastossa.
Opintojakso on osa valtakunnallisen Green Care -koulutusverkoston Green Care PRO -opintokokonaisuutta: www.greencarekoulutus.fi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ilmoitetaan Moodlessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa sekä osallistuu webinaariin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, sekä tuntevansa vaikuttavuuden taustateorioita. Opiskelija havainnollistaa osaamistaan esimerkeillä luonnon vaikuttavuudesta sekä hyvinvointivaikutusten soveltamisessa omaan toimintaansa. Opiskelija osaa
tunnistaa ohjaustyön merkityksen Green Care -toiminnassa.
Opiskelija osoittaa tuntevansa erilaisia luontosuhteen tarkastelutapoja ja osaa kuvata esimerkein Green Care -elementtien hyödyntämisestä luontosuhteen vahvistamisessa ammatillisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija osoittaa tuntevansa Green Care -toiminnan keskiset tekijät ja laatukriteerit. Opiskelija osaa analyyttisesti tarkastella Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja sen eroja suhteessa muihin hyvinvointia edistäviin menetelmiin ja muuhun luontolähtöiseen toimintaan. Opiskelija tuntee Green Care -toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/#4090

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa sekä osallistuu webinaariin ja lähipäivään.
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, sekä tuntevansa vaikuttavuuden taustateorioita. Opiskelija havainnollistaa osaamistaan esimerkeillä luonnon vaikuttavuudesta sekä hyvinvointivaikutusten soveltamisessa omaan toimintaansa.
Opiskelija tuo esiin havainnoimiaan asioita Green Care -toiminnan yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta eri tasoilla yhteiskunnan toiminnassa.
Opiskelija osoittaa tuntevansa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtävänsä ohjaustaitojen merkityksen Green Gare –toiminnassa.
Opiskelija osoittaa tuntevansa Green Care –toiminnan keskiset tekijät ja laatukriteerit. Opiskelija osaa analyyttisesti tarkastella Green Care –toiminnan erityispiirteitä ja sen eroja suhteessa muihin hyvinvointia edistäviin menetelmiin ja muuhun luontolähtöiseen toimintaan.
Opiskelija tuntee Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu seuraavista osa-alueista:
- Opiskelijoiden vertaisarviointi toimijaesittelystä ja verkkokeskustelusta
- Kirjalliset tehtävät
- Aktiivinen osaamisen osoittaminen webinaaripäivässä

Hylätty (0)

Hylätty suoritus:
Opiskelija ei suorita jaksolle sisältyviä oppimistehtäviä eikä osallistu webinaariin.
Hyväksytyn kriteerit eivät täyty jollakin edellä mainitun kuvauksen osa-alueella.