Ruotsin aktivointiLaajuus (5 op)
Tunnus: T31L145OJ
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.
Sisältö
Kurssilla kerrataan yleissanastoa ja peruskielioppia (verbit, päälauseen sanajärjestys, substantiivit, adjektiivit, pronominit, lukusanat ja sivulauseen sanajärjestys). Opitaan kertomaan itsestä ja opinnoista. Opitaan jo myös like-elämän /toiminnan alan sanastoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu valtakunnallisiin ruotsin puhumisen ja kirjoittamisen taitotasokuvauksiin.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.09.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Raija Lummi
Vastuuhenkilö
Raija Lummi
Opiskelijaryhmät
-
TA31L24KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
T26K24SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024
-
TA42T24KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
TA31L24STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2024
-
TA42T24STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2024
-
T42T24KTradenomi (AMK) tietojenkäsittely, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
-
T31L24KTradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.
Sisältö
Kurssilla kerrataan yleissanastoa ja peruskielioppia (verbit, päälauseen sanajärjestys, substantiivit, adjektiivit, pronominit, lukusanat ja sivulauseen sanajärjestys). Opitaan kertomaan itsestä ja opinnoista. Opitaan jo myös like-elämän /toiminnan alan sanastoa.
Aika ja paikka
Ruotsin aktivointi -opintojakso alkaa ennen varsinaisia ruotsin kielen opintoja.
Elokuu 2024
Oppimateriaalit
MIkä tahansa ruotsin kielioppi auttaa opiskelijaa opintojaksolla. Opettaja tekee Moodleen materiaalin.
Opetusmenetelmät
Kerrataan kielen rakenteiden perusasiat tunneilla, jotka ajoittuvat ennen varsinaista ammatillisen ruotsin kielen opintojaksoa.
Lisätietoja Sisällön jaksotuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti, jossa kertautuu opintojakson asiat pidetään Zoom-tuntien loputtua.
Sisällön jaksotus
Kielen aktivointi on prosessi. Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu valtakunnallisiin ruotsin puhumisen ja kirjoittamisen taitotasokuvauksiin.