Siirry suoraan sisältöön

Urheilupalvelun tuotteistaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: R705LL117

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen:

- Tiedät tuotteistamisprosessin vaiheet

- Tiedät asiakaslähtöisen palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia

- Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa

Sisältö

Teema 1. Asiakaslähtöinen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu: palvelumuotoiluprosessi ja käsitteet.

Teema 2. Tuotteistamisprojekti toteuttaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Teema 3. Palvelutuotteen myynti ja hinnoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän.

Taso 2
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät asiakkaat ja osaat tulkita heidän asiakastarpeensa.
Tiedät ja osaat kuvata palvelumuotoilun periaatteiden osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa ja
osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja määrittää tuotteen hinnan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Ymmärrät ja osaat tarkasti kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Ymmärrät eri asiakasryhmien asiakastarpeiden merkityksen osana tuotteistamista.
Ymmärrät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tTuotteistamisprosessia.
Ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja kuvata alan erityispiirteiden vaikutuksen.

Taso 4
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Hallitset tuotteistamisprosessin ja osaat soveltaa asiakastuntemusta
tuotteistamisprosessin eri vaiheissa.
Osaat soveltaa palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja hinnoitella tuotteen huomioiden alan erityispiirteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Osaat hyödyntää asiakastuntemusta luovasti tuotteistamisessa.
Hallitset kokonaisvaltaisesti ja osaat menestyksekkäästi viedä läpi asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet.
Osaat palvelumuotoilun prosessin keinoin luoda uuden tuotteen / palvelun ja lisäarvoa asiakkaalle.
Hallitset ja ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen kokonaisvaltaisesti.

Lisätiedot

Toteutukseen ilmoittauduttava 12 opiskelijaa, jotta opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana.

Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 03.04.2024

Ajoitus

04.04.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Opettaja
  • Elisa Maljamäki
  • Nelly Korteniemi
Vastuuhenkilö

Nelly Korteniemi

Opiskelijaryhmät
  • RA75L22S
    Liikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen:

- Tiedät tuotteistamisprosessin vaiheet

- Tiedät asiakaslähtöisen palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia

- Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa

Sisältö

Teema 1. Asiakaslähtöinen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu: palvelumuotoiluprosessi ja käsitteet.

Teema 2. Tuotteistamisprojekti toteuttaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Teema 3. Palvelutuotteen myynti ja hinnoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käyttäjäpersoona palautetaan 24.4.2024 20% arvosananasta
Hinnoittelu 7.5.2024 20% arvosanasta
Tuotekortti 19.5.2024 60% arvosanasta

Uusinta
31.5.2024
30.11.2024

Sisällön jaksotus

teema arvioitavat
Teema 1. Asiakaslähtöinen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu: palvelumuotoiluprosessi ja käsitteet. 04.04.2024 17.15 - 19.45
- asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu Elisa
- asiakaslupaus, miksi, miten, mitä
- tuotteistamisen työkalupakki,

Teema 2. Tuotteistamisprojekti toteuttaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- käyttäjäpersoona Elisa 11.04.2024 17.15 - 19.45
- tuote ja hinta/4 P Nelly 18.04.2024 17.15 - 19.45
-tuote ja arvolupaus Elisa 25.04.2024 17.15 - 19.45

Teema 3. Palvelutuotteen myynti ja hinnoittelu
- hinnoittelu+myyntiprosessi 08.05.2024 17.15 - 19.45
Nelly

- pitchaus/myyntiesite 16.05.2024 17.15 - 19.45 esitys

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutukseen ilmoittauduttava 12 opiskelijaa, jotta opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana.

Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3317

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän.

Taso 2
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät asiakkaat ja osaat tulkita heidän asiakastarpeensa.
Tiedät ja osaat kuvata palvelumuotoilun periaatteiden osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa ja
osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja määrittää tuotteen hinnan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Ymmärrät ja osaat tarkasti kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Ymmärrät eri asiakasryhmien asiakastarpeiden merkityksen osana tuotteistamista.
Ymmärrät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tTuotteistamisprosessia.
Ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja kuvata alan erityispiirteiden vaikutuksen.

Taso 4
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Hallitset tuotteistamisprosessin ja osaat soveltaa asiakastuntemusta
tuotteistamisprosessin eri vaiheissa.
Osaat soveltaa palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja hinnoitella tuotteen huomioiden alan erityispiirteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Osaat hyödyntää asiakastuntemusta luovasti tuotteistamisessa.
Hallitset kokonaisvaltaisesti ja osaat menestyksekkäästi viedä läpi asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet.
Osaat palvelumuotoilun prosessin keinoin luoda uuden tuotteen / palvelun ja lisäarvoa asiakkaalle.
Hallitset ja ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen kokonaisvaltaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Taso 1
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän.

Taso 2
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät asiakkaat ja osaat tulkita heidän asiakastarpeensa.
Tiedät ja osaat kuvata palvelumuotoilun periaatteiden osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa ja osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja määrittää tuotteen hinnan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Taso 3
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Ymmärrät ja osaat tarkasti kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Ymmärrät eri asiakasryhmien asiakastarpeiden merkityksen osana tuotteistamista.
Ymmärrät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tTuotteistamisprosessia.
Ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja kuvata alan erityispiirteiden vaikutuksen.

Taso 4
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Hallitset tuotteistamisprosessin ja osaat soveltaa asiakastuntemusta tuotteistamisprosessin eri vaiheissa.
Osaat soveltaa palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja hinnoitella tuotteen huomioiden alan erityispiirteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Osaat hyödyntää asiakastuntemusta luovasti tuotteistamisessa.
Hallitset kokonaisvaltaisesti ja osaat menestyksekkäästi viedä läpi asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet.
Osaat palvelumuotoilun prosessin keinoin luoda uuden tuotteen / palvelun ja lisäarvoa asiakkaalle.
Hallitset ja ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen kokonaisvaltaisesti.

Lisätiedot

Toteutukseen ilmoittauduttava 12 opiskelijaa, jotta opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana.

Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus