Siirry suoraan sisältöön

Pohjoissaame 1 (CEFR A1)Laajuus (6 op)

Tunnus: XPSA0001V24

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa pohjoissaamen perusrakenteita, ydinkielioppia ja perussanastoa. Hän pystyy viestimään päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään. Hän lukee helppoja tekstejä, osaa keskustella helpoista aiheista sekä kirjoittaa saameksi lyhyitä kirjoitelmia. Opiskelija osaa käyttää opinnoissa tarvittavia (sähköisiä) työvälineitä ja kieliteknologiaa.
Opiskelija saa valmiudet suorittaa yleisten kielitutkintojen saamen kielen perustason tutkinnon. Saamen kielen tutkinto järjestetään kerran vuodessa. Opetus antaa valmiudet jatkaa opintoja XPSA0002V24 Pohjoissaame 2 (CEFR A2) opintojaksoon.

Sisältö

Erilaisia luku-, kirjoitus- ja ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia ja tekstin- ja kuullun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia ja sanastojen kokoamista.

Aihealueet: Minä ja taustani, koti ja asuminen, jokapäiväinen elämä sekä sosiaalinen vuorovaikutus.

Esitietovaatimukset

Opinnot alkavat alkeista eivätkä edellytä aiempaa saamen kielen osaamista. Opetuskielinä ovat pohjoissaame ja suomi.
Koulutus on tarkoitettu kaikille saamen kielestä kiinnostuneille. Koulutuksen opetusohjelma on suunniteltu siten, että se sopii työelämässä saamen kielen ja kulttuurin osaamista tarvitseville sekä jatko-opintoja suunnitteleville.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi: 5-1/hylätty.
1–5. Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.

Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1.

1:

- Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson perusrakenteet, sanaston ja ydinkieliopin.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erittäin suppeasti päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on rakenteiden osalta epätarkkaa, puutteellista ja paikoin vaikea ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena katkonaista, sanavaraston suppeus rajoittaa ilmaisua, perusrakenteiden hallinnassa ja ääntämisessä puutteita.

- Opiskelija ymmärtää rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain kaikkein tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:

- Opiskelija hallitsee hyvin mutta epätasaisesti opintojakson perusrakenteet, sanaston ja ydinkieliopin.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus vaikeuttavat ja katkaisevat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.

- Opiskelija ymmärtää hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä, saa selvän tekstin pääasioista, vaativammista teksteistä jää osia ymmärtämättä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan hyvin oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:

- Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojakson perusrakenteet, ydinkieliopin ja perussanaston

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erinomaisesti päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on rakenteiden, sisällön ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.

- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: Länsman, Helmi 2005: Cealkke dearvvuođaid 1 sekä kirjaan kuuluva CD.

Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen sanakirja.



Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, Giellaoahpu váldogirji.

Nickel, Klaus Peter – Sammallahti, Pekka 2011: Nordsamisk grammatikk.

Magga, Elna 2004: Oanehis giellaoahppa, Lyhyt kielioppi.

Lisätiedot

Koulutus toteutetaan etäopintoina Adobe Connect -etäopetusjärjestelmässä.
Lisäksi opinnoissa käytetään Moodle-oppimisalustaa: https://moodle.eoppimispalvelut.fi, Googlen pilvipalveluita ja muita hyödyllisiä verkkosovelluksia.
Google Gmail -tunnuksen opiskelija luo itse.

Ilmoittautumisaika

12.08.2025 - 25.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Laajuus

6 op

Virtuaaliosuus (op)

6 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa pohjoissaamen perusrakenteita, ydinkielioppia ja perussanastoa. Hän pystyy viestimään päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään. Hän lukee helppoja tekstejä, osaa keskustella helpoista aiheista sekä kirjoittaa saameksi lyhyitä kirjoitelmia. Opiskelija osaa käyttää opinnoissa tarvittavia (sähköisiä) työvälineitä ja kieliteknologiaa.
Opiskelija saa valmiudet suorittaa yleisten kielitutkintojen saamen kielen perustason tutkinnon. Saamen kielen tutkinto järjestetään kerran vuodessa. Opetus antaa valmiudet jatkaa opintoja XPSA0002V24 Pohjoissaame 2 (CEFR A2) opintojaksoon.

Sisältö

Erilaisia luku-, kirjoitus- ja ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia ja tekstin- ja kuullun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia ja sanastojen kokoamista.

Aihealueet: Minä ja taustani, koti ja asuminen, jokapäiväinen elämä sekä sosiaalinen vuorovaikutus.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: Länsman, Helmi 2005: Cealkke dearvvuođaid 1 sekä kirjaan kuuluva CD.

Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen sanakirja.



Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, Giellaoahpu váldogirji.

Nickel, Klaus Peter – Sammallahti, Pekka 2011: Nordsamisk grammatikk.

Magga, Elna 2004: Oanehis giellaoahppa, Lyhyt kielioppi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija kustantaa ja hankkii itse tarvittavat oppimateriaalit ja opiskeluvälineet (tietokone, internetyhteys ja USB-headsetit).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi: 5-1/hylätty.
1–5. Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.

Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1.

1:

- Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson perusrakenteet, sanaston ja ydinkieliopin.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erittäin suppeasti päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on rakenteiden osalta epätarkkaa, puutteellista ja paikoin vaikea ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena katkonaista, sanavaraston suppeus rajoittaa ilmaisua, perusrakenteiden hallinnassa ja ääntämisessä puutteita.

- Opiskelija ymmärtää rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain kaikkein tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:

- Opiskelija hallitsee hyvin mutta epätasaisesti opintojakson perusrakenteet, sanaston ja ydinkieliopin.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus vaikeuttavat ja katkaisevat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.

- Opiskelija ymmärtää hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä, saa selvän tekstin pääasioista, vaativammista teksteistä jää osia ymmärtämättä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan hyvin oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:

- Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojakson perusrakenteet, ydinkieliopin ja perussanaston

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erinomaisesti päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on rakenteiden, sisällön ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.

- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.

Esitietovaatimukset

Opinnot alkavat alkeista eivätkä edellytä aiempaa saamen kielen osaamista. Opetuskielinä ovat pohjoissaame ja suomi.
Koulutus on tarkoitettu kaikille saamen kielestä kiinnostuneille. Koulutuksen opetusohjelma on suunniteltu siten, että se sopii työelämässä saamen kielen ja kulttuurin osaamista tarvitseville sekä jatko-opintoja suunnitteleville.

Lisätiedot

Koulutus toteutetaan etäopintoina Adobe Connect -etäopetusjärjestelmässä.
Lisäksi opinnoissa käytetään Moodle-oppimisalustaa: https://moodle.eoppimispalvelut.fi, Googlen pilvipalveluita ja muita hyödyllisiä verkkosovelluksia.
Google Gmail -tunnuksen opiskelija luo itse.

Ilmoittautumisaika

12.08.2025 - 25.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Laajuus

6 op

Virtuaaliosuus (op)

6 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa pohjoissaamen perusrakenteita, ydinkielioppia ja perussanastoa. Hän pystyy viestimään päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään. Hän lukee helppoja tekstejä, osaa keskustella helpoista aiheista sekä kirjoittaa saameksi lyhyitä kirjoitelmia. Opiskelija osaa käyttää opinnoissa tarvittavia (sähköisiä) työvälineitä ja kieliteknologiaa.
Opiskelija saa valmiudet suorittaa yleisten kielitutkintojen saamen kielen perustason tutkinnon. Saamen kielen tutkinto järjestetään kerran vuodessa. Opetus antaa valmiudet jatkaa opintoja XPSA0002V24 Pohjoissaame 2 (CEFR A2) opintojaksoon.

Sisältö

Erilaisia luku-, kirjoitus- ja ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia ja tekstin- ja kuullun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia ja sanastojen kokoamista.

Aihealueet: Minä ja taustani, koti ja asuminen, jokapäiväinen elämä sekä sosiaalinen vuorovaikutus.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: Länsman, Helmi 2005: Cealkke dearvvuođaid 1 sekä kirjaan kuuluva CD.

Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen sanakirja.



Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, Giellaoahpu váldogirji.

Nickel, Klaus Peter – Sammallahti, Pekka 2011: Nordsamisk grammatikk.

Magga, Elna 2004: Oanehis giellaoahppa, Lyhyt kielioppi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija kustantaa ja hankkii itse tarvittavat oppimateriaalit ja opiskeluvälineet (tietokone, internetyhteys ja USB-headsetit).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi: 5-1/hylätty.
1–5. Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.

Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1.

1:

- Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson perusrakenteet, sanaston ja ydinkieliopin.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erittäin suppeasti päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on rakenteiden osalta epätarkkaa, puutteellista ja paikoin vaikea ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena katkonaista, sanavaraston suppeus rajoittaa ilmaisua, perusrakenteiden hallinnassa ja ääntämisessä puutteita.

- Opiskelija ymmärtää rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain kaikkein tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:

- Opiskelija hallitsee hyvin mutta epätasaisesti opintojakson perusrakenteet, sanaston ja ydinkieliopin.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus vaikeuttavat ja katkaisevat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.

- Opiskelija ymmärtää hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä, saa selvän tekstin pääasioista, vaativammista teksteistä jää osia ymmärtämättä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan hyvin oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:

- Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojakson perusrakenteet, ydinkieliopin ja perussanaston

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erinomaisesti päivittäiseen elämään liittyvissä tilanteissa, kertomaan itsestään ja ympäristöstään: tuotos on rakenteiden, sisällön ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.

- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.

Esitietovaatimukset

Opinnot alkavat alkeista eivätkä edellytä aiempaa saamen kielen osaamista. Opetuskielinä ovat pohjoissaame ja suomi.
Koulutus on tarkoitettu kaikille saamen kielestä kiinnostuneille. Koulutuksen opetusohjelma on suunniteltu siten, että se sopii työelämässä saamen kielen ja kulttuurin osaamista tarvitseville sekä jatko-opintoja suunnitteleville.

Lisätiedot

Koulutus toteutetaan etäopintoina Adobe Connect -etäopetusjärjestelmässä.
Lisäksi opinnoissa käytetään Moodle-oppimisalustaa: https://moodle.eoppimispalvelut.fi, Googlen pilvipalveluita ja muita hyödyllisiä verkkosovelluksia.
Google Gmail -tunnuksen opiskelija luo itse.