Siirry suoraan sisältöön

Business DesignLaajuus (4 op)

Tunnus: UPAMU1011V24

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa, miten muotoilun avulla voidaan kehittää liiketoimintaa ketterästi
- selittää liiketoiminnan, palvelujen markkinoinnin ja muotoilun kytkökset ja kehittymisen eri vuosikymmenillä
- kuvata strategista muotoilua sekä markkinointia
- tunnistaa muotoilun haltuunottamisen kehitysvaiheet yrityksissä

Sisältö

Liiketoiminnan ja muotoilualan kytköksiin tutustuminen ennen, nyt ja tulevaisuudessa; business design ja design management termien läpi käynti ja niiden erilaiset käyttöyhteydet; erilaiset muotoilutoiminnan mittarit ja kypsyysmallit.

Esitietovaatimukset

MOOC1001 Johdatus palvelumuotoiluun 2 op.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent Oy Muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä.