Urheilupalvelun tuotteistaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: R705LL117
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen:
- Tiedät tuotteistamisprosessin vaiheet
- Tiedät asiakaslähtöisen palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia
- Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa
Sisältö
Teema 1. Asiakaslähtöinen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu: palvelumuotoiluprosessi ja käsitteet.
Teema 2. Tuotteistamisprojekti toteuttaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Teema 3. Palvelutuotteen myynti ja hinnoittelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän.
Taso 2
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät asiakkaat ja osaat tulkita heidän asiakastarpeensa.
Tiedät ja osaat kuvata palvelumuotoilun periaatteiden osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa ja
osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja määrittää tuotteen hinnan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Ymmärrät ja osaat tarkasti kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Ymmärrät eri asiakasryhmien asiakastarpeiden merkityksen osana tuotteistamista.
Ymmärrät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tTuotteistamisprosessia.
Ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja kuvata alan erityispiirteiden vaikutuksen.
Taso 4
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Hallitset tuotteistamisprosessin ja osaat soveltaa asiakastuntemusta
tuotteistamisprosessin eri vaiheissa.
Osaat soveltaa palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja hinnoitella tuotteen huomioiden alan erityispiirteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Osaat hyödyntää asiakastuntemusta luovasti tuotteistamisessa.
Hallitset kokonaisvaltaisesti ja osaat menestyksekkäästi viedä läpi asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet.
Osaat palvelumuotoilun prosessin keinoin luoda uuden tuotteen / palvelun ja lisäarvoa asiakkaalle.
Hallitset ja ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen kokonaisvaltaisesti.
Lisätiedot
Toteutukseen ilmoittauduttava 12 opiskelijaa, jotta opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana.
Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus
Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 12.10.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Elisa Maljamäki
- Nelly Korteniemi
Vastuuhenkilö
Nelly Korteniemi
Opiskelijaryhmät
-
RA75L22SLiikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022
-
RA75L23SLiikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen:
- Tiedät tuotteistamisprosessin vaiheet
- Tiedät asiakaslähtöisen palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia
- Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa
Sisältö
Teema 1. Asiakaslähtöinen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu: palvelumuotoiluprosessi ja käsitteet.
Teema 2. Tuotteistamisprojekti toteuttaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Teema 3. Palvelutuotteen myynti ja hinnoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Tietoa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijalle
ILMOITTAUTUMINEN
Valinta opintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen. Mikäli et saa viestiä tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.
Huom. Selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.
KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostiviestin IT-käyttäjähallinnosta noin viikkoa ennen opintojen alkua. Aktivointi tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa myös sähköpostisi roskapostikansiota. Viesti voi mennä roskapostiin.
OPISKELU
Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoille.
Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.
LISÄTIETOA
https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/
www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän.
Taso 2
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Tiedät ja osaat kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Tiedät asiakkaat ja osaat tulkita heidän asiakastarpeensa.
Tiedät ja osaat kuvata palvelumuotoilun periaatteiden osana tuotteistamisprosessia.
Tiedät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessissa ja
osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja määrittää tuotteen hinnan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Ymmärrät ja osaat tarkasti kuvata tuotteistamisprosessin vaiheet.
Ymmärrät eri asiakasryhmien asiakastarpeiden merkityksen osana tuotteistamista.
Ymmärrät palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tTuotteistamisprosessia.
Ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja kuvata alan erityispiirteiden vaikutuksen.
Taso 4
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Hallitset tuotteistamisprosessin ja osaat soveltaa asiakastuntemusta
tuotteistamisprosessin eri vaiheissa.
Osaat soveltaa palvelumuotoilun periaatteiden hyödyntämisen osana tuotteistamisprosessia.
Osaat valita kohteellesi sopivimman hinnoittelumenetelmän ja hinnoitella tuotteen huomioiden alan erityispiirteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Urheilutuotteen asiakaslähtöinen tuotteistaminen:
Osaat hyödyntää asiakastuntemusta luovasti tuotteistamisessa.
Hallitset kokonaisvaltaisesti ja osaat menestyksekkäästi viedä läpi asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet.
Osaat palvelumuotoilun prosessin keinoin luoda uuden tuotteen / palvelun ja lisäarvoa asiakkaalle.
Hallitset ja ymmärrät hinnoittelun ja myynnin merkityksen kokonaisvaltaisesti.
Lisätiedot
Toteutukseen ilmoittauduttava 12 opiskelijaa, jotta opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana.
Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus