Siirry suoraan sisältöön

Pohjoissaame 3 (CEFR B1)Laajuus (7 op)

Tunnus: XPSA0003V24

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija palauttaa mieleensä aikaisemmin oppimansa asiat ja soveltaa niitä suulliseen ja kirjalliseen kielenkäyttöönsä ja kartuttaa perusrakenteita ja sanastoa. Hän osaa lukea vaativampia tekstilajeja saameksi ja osaa kirjoittaa ja keskustella saameksi niiden pohjalta. Opiskelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen.

Opiskelija hallitsee saamen kielen ydinkielioppia ja -sanastoa. Hän lukee vaativampia tekstilajeja saameksi ja osaa keskustella saameksi niiden pohjalta. Opiskelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen.

Sisältö

Erilaisia luku-, kirjoitus-, ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia sekä tekstin- ja kuullun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia ja sanastoa.

Aihealueet: Työ ja koulutus, kulttuuri ja sosiaalinen vuorovaikutus.

Esitietovaatimukset

Saame I ja Saame II suoritettuna/suoritteilla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5-1/hylätty. Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.

Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1:

1:
• Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erittäin suppeasti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on perusrakenteiden osalta puutteellista, hajanaista ja paikoin vaikeaa ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena epätarkkaa ja katkonaista, sanastovaraston suppeus ja hajanaisuus rajoittaa ilmaisua, ääntämispuutteet vaikeuttavat sanojen
ymmärtämäistä.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä suppeasti, sanaston ja rakenteiden puutteellinen hallinta rajaa paljolti sitä, mitä
asioita pystyy käsittelemään.
• Opiskelija ymmärtää suppeasti rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.
• Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
• Opiskelija hallitsee hyvin mutta katkonaisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus vaikeuttavat ja katkaisevat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä ymmärrettävästi ja vaihtamaan ajatuksia tutuissa tilanteissa ja toisinaan ylläpitämään
viestintätilannetta.
• Opiskelija ymmärtää melko hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä: saa selvän kurssin aihepiirejä käsittelevän tekstin pääasioista, mutta vaativammista teksteistä voi jäädä osia ymmärtämättä.
• Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
• Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erinomaisesti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on rakenteiden ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä selkeästi ja monipuolisesti.
• Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.
• Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.

Oppimateriaalit

Länsman, Helmi 2023: Cealkke dearvvuođaid 3;



Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen

sanakirja;



muu oppitunneilla jaettava oppimateriaali.



Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, giellaoahpu váldogirji.



 

Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 17.12.2024

Ajoitus

09.01.2025 - 17.04.2025

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus (op)

7 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Tavoitteet

Opiskelija palauttaa mieleensä aikaisemmin oppimansa asiat ja soveltaa niitä suulliseen ja kirjalliseen kielenkäyttöönsä ja kartuttaa perusrakenteita ja sanastoa. Hän osaa lukea vaativampia tekstilajeja saameksi ja osaa kirjoittaa ja keskustella saameksi niiden pohjalta. Opiskelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen.

Opiskelija hallitsee saamen kielen ydinkielioppia ja -sanastoa. Hän lukee vaativampia tekstilajeja saameksi ja osaa keskustella saameksi niiden pohjalta. Opiskelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen.

Sisältö

Erilaisia luku-, kirjoitus-, ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia sekä tekstin- ja kuullun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia ja sanastoa.

Aihealueet: Työ ja koulutus, kulttuuri ja sosiaalinen vuorovaikutus.

Aika ja paikka

Opinnot käynnistyvät Adobe Connect -järjestelmässä torstaina 9.1.2025 ja päättyvät 17.4.2025. Opetusaika on tiistaisin ja torstaisin klo 13.00-15.30 (yksi kerta sisältää
kolme oppituntia, opetukseen kokoonnutaan kaksi kertaa viikossa).
Oppitunteja ei ole viikolla 9 (2025).

Oppimateriaalit

Länsman, Helmi 2023: Cealkke dearvvuođaid 3;



Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen

sanakirja;



muu oppitunneilla jaettava oppimateriaali.



Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, giellaoahpu váldogirji.



 

Opetusmenetelmät

Koulutus toteutetaan etäopintoina Adobe Connect - etäopetusjärjestelmässä.
Vaatimuksia osallistumiseen/opiskeluvälineet: tietokone (älä käytä mobiililaitteita osallistumineen), internetyhteys, USB-headsetit (kuulokemikrofonit), web-kamera ja pohjoissaamen näppäimistö.
Lisäksi opinnoissa käytetään Moodle-oppimisalustaa: https://moodle.eoppimispalvelut.fi, Googlen pilvipalveluita ja muita
hyödyllisiä verkkosovelluksia. Google Gmail -tunnuksen opiskelija luo
itse.

Ohjelmistoista ja niihin perehdyttämisestä vastaa koulutuksen järjestäjä.
Opiskelijan vastuulla ovat opiskeluvälineet ja oppimateriaalien hankinta.
Opiskelijalle annetaan tunnukset oppimisympäristöihin hänen
hankittuaan opintojen edellyttämät opiskeluvälineet.

Lisätietoja opiskeluympäristöistä etäopetuksen tukihenkilöiltä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja: Ellen Pautamo

Kustannukset: Opiskelija kustantaa ja hankkii itse tarvittavat oppimateriaalit ja opiskeluvälineet (tietokone, internetyhteys ja USB-headsetit).

Tiedustelut: Saamelaisalueen koulutuskeskus, virtuaalikoulu virtuaali@sogsakk.fi, puh. 040 378 0304 (Tiisu-Maria Näkkäläjärvi).

Tukipalvelun yhteystiedot: Virtuaalikoulun yleinen tukinumero 0295 333 555 (0295-alkuisiin numeroihin ei sisälly palvelu- tai muita erityismaksuja). Sähköposti tukipalvelu@sogsakk.fi.

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5-1/hylätty. Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.

Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1:

1:
• Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erittäin suppeasti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on perusrakenteiden osalta puutteellista, hajanaista ja paikoin vaikeaa ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena epätarkkaa ja katkonaista, sanastovaraston suppeus ja hajanaisuus rajoittaa ilmaisua, ääntämispuutteet vaikeuttavat sanojen
ymmärtämäistä.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä suppeasti, sanaston ja rakenteiden puutteellinen hallinta rajaa paljolti sitä, mitä
asioita pystyy käsittelemään.
• Opiskelija ymmärtää suppeasti rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.
• Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
• Opiskelija hallitsee hyvin mutta katkonaisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus vaikeuttavat ja katkaisevat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä ymmärrettävästi ja vaihtamaan ajatuksia tutuissa tilanteissa ja toisinaan ylläpitämään
viestintätilannetta.
• Opiskelija ymmärtää melko hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä: saa selvän kurssin aihepiirejä käsittelevän tekstin pääasioista, mutta vaativammista teksteistä voi jäädä osia ymmärtämättä.
• Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
• Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erinomaisesti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on rakenteiden ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä selkeästi ja monipuolisesti.
• Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.
• Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.

Esitietovaatimukset

Saame I ja Saame II suoritettuna/suoritteilla.